Husqvarna Cornette som inte vill varva ur

Fråga: Hej. Jag har fått tag på en moped, Husqvarna Cornette från 1959 med slidmatad äggmotor. Lite roligt, den är 100 % komplett och jag är ägare nummer två. Motorn är otroligt lättstartad och svarar väldigt rappt på gasen i friläge. Problemet är att när jag kör den får jag inte upp den i mer är 25km/h och upplever den som ganska slö.

Tycker oftast att den går bättre på 3/4 gas än fullgas, känns som den inte riktigt vill varva ut. Har ställbart munstycke men det hjälper inte ändå. Tändstiftet har jag provat att byta utan någon skillnad. Vad kan det bero på?

Med vänlig hälsning/Anders

 

Svar: Husqvarnas slidmatade äggmotor har kanske inte rykte om sig att vara den piggaste mopedmotorn, men den ska definitivt gå bra på full gas och varva ur. Symtomen du beskriver stämmer in på att bränsleblandningen blir för mager på fullgas. Detta kan man bekräfta genom att titta på tändstiftet. Kör på full gas någon kilometer och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och skruva ur tändstiftet. Om isolatorfoten är svart är blandningen för fet, är den brun är blandningen den rätta och är isolatorfoten vit, eller väldigt ljus, är blandningen för mager.

På full gas är det huvudmunstycket som reglerar blandningen. Nu har du ju ett ställbart munstycke och då bör det räcka med att öppna detta en aning. Fast det händer att ställbara munstycken inte fungerar som de ska. En anledning kan vara att spetsen på nålen är skadad eller att man dragit i munstycket så hårt i förgasaren att de fyra små hålen i munstycket blivit ovala, eller till och med platta. Om du har ett fast huvudmunstycke ska de ha storlek 56 (gäller Bingförgasare 1/10/46).

Trottelnålen påverkar också blandningen, fast då på låg- och mellangas. Höjer man nålen blir blandningen fetare och omvänt. Men det kan ändå vara värt att testa olika lägen på nålen, trots att problemet ligger vid full gas. Det är inte knivskarpa gränser mellan förgasarens olika register, utan de överlappar varandra.

Om vi förutsätter att förtändningen står rätt, alltså 2-2,5 mm, så kan det även vara stopp i avgasport, avgasrör och/eller ljuddämpare som orsakar problemen. Ju mer man gasar, desto mer avgaser bildas det och dessa ska ju hinna ut. Det kan vara så att avgasflödet räcker vid måttliga gaspådrag, men inte vid full gas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen