Hur delar man på en Zündappmotor?

Fråga: Hur delar man på motorhalvorna på en äldre Zündapp mopedmotor (50-tals Apollo) som har någon form av ”växellådshaveri”? Motorn har trampor och handväxel.

Sten Erik Svensson

 

Svar: Det fanns åtminstone två olika Zündappmotorer med växlar till mopeder på 50-talet och de är väldigt olika till sin konstruktion. Till detta kommer också två enväxlade motorer (KM 48 och KM 50). Den äldre motorn med planetväxel, som har beteckningen 255, har tre blockhalvor, medan den senare motorn med ovalt block har två blockhalvor.

Att i detalj beskriva hur dessa delas kräver en hel del text och bilder och jag rekommenderar någon av böckerna Stora Tvåtaktsboken där det finns kompletta arbetsbeskrivningar för alla dessa motorer (även de enväxlade). I del 1 finns den ovala motorn (med kick, men pedalmotorn är snarlik på insidan), och i del två finns den äldre 255-motorn.

Jim Lundberg

Hur delar man på en Zündappmotor?
Den äldre motorn har ett tredelat block. På bilden delas de två sista blockhalvorna. Reparationsanvisningen till denna motor finns med i Stora Tvåtaktsboken, del 2.
Hur delar man på en Zündappmotor?
Den nyare motorn har ett tvådelat block där några av skruvarna som håller transmissionskåpan går genom hela motorn (från vänster till höger). Dessa håller även ihop blocket. Reparationsanvisningen till denna motor finns i Stora Tvåtaktsboken del 1. Motorn i boken har kick, men är i övrigt snarlik 50-talsmotorn med trampor.
Hur delar man på en Zündappmotor?
Uppdatering. Navet sitter hårt på en kona och en stor bricka (Mått på brickan finns i boken) samt en avdragare krävs. Låsringen är den som håller ihop kopplingen.

Rulla till toppen