Fladdrande hastighetsmätare på Puch Dakota

Fråga: Har en Puch Dakota där hastighetsmätaren ger stora utslag, visaren fladdrar kraftigt. Var ligger felet, i mätaren eller i hjulet?

Frank

 

Svar: Mätarna brukar inte krångla, men om mopeden stått stilla lång tid kan smörjmedlet i dem härskna och bromsa rörelsen. Ofta räcker det med några droppar tunn olja för att den ska gå lätt igen. Man smörjer bara mätaren där vajern ansluts. Mätaren kan kontrolleras med en batteridriven skruvdragare. Fila till en fyrkantig axel av exempelvis splinten på en popnit som passar i mätarens drivning. Ibland räcker det med en tändsticka eller tandpetare. Kläm axeln/stickan i chucken på skruvdragaren och varva upp denna. Håll ett jämnt varvtal. Mätaren ska nu ge ett stadigt utslag som ska följa varvtalet på skruvdragaren. Om inget händer kan man testa med att byta rotationsriktning på skruvdragaren.

Desto oftare ligger felet hos vajern eller drivningen nere vid hjulet. Lossa vajern från mätaren och snurra på hjulet. Håll vajerns ände mellan två fingrar och bromsa den litet genom att klämma lite. Om allt är bra ska vajern snurra jämnt och fint utan att stanna till eller gå ryckigt. Även i vajern kan smörjmedlet härskna och när man ändå håller på tar man isär vajern och tvättar bort gammalt fett med lacknafta. Smörj med olja eller rinnigt fett.

Drivningen nere vid hjulet kan vara sliten och den går ofta att ta isär för inspektion. Ibland ligger slitaget hos bussningarna i det lilla drevet som leder till att kuggarna hoppar över varandra. En ny bussning kan man svarva till så att drivningen fungerar. Är drevens kuggar utslitna är det tyvärr byte av drivningen som gäller. Här gäller det att få tag på en drivning med samma utväxling som den gamla – annars kommer mätaren att visa fel. På drivningen sitter det vanligtvis en sifferkod som talar om vilken utväxling den har. Se till att den nya drivningen har samma sifferkod som den gamla.

Jim Lundberg

Fladdrande hastighetsmätare på Puch Dakota
Provkör mätaren med en skruvdragare. Mätaren tar inte skada om den råkar köras baklänges, men ger då inget utslag på visaren. En tandpetare eller tillfilad spik fungerar som drivaxel.

Rulla till toppen