Hur gick det med Jims tvåcylindriga moped?

Fråga: Hej! Jag undrar hur det har det gått med Jims v-twin autoped? jag Läste den mycket intressanta artikeln om den i album nr 18 om mopeder från 2010. och har sett något klipp från provkörningen på Youtube. Men det var ju några år sedan! Har Jim lyckats få den att gå ordentligt? och har några nya intressanta lärdomar under bygget av denna märkliga motor gjorts?

Elias Strömberg

 

Svar: Mitt lilla busbygge med två sammankopplade Autopedmotorer står sedan en tid för allmän beskådan hos Nymans Vänner i Uppsala. Autopeden var ju en nymansprodukt. Eftersom hela projektet med denna moped var att visa vad man kan göra med delar ur skrotlådan så har jag inte prioriterat att optimera mopeden eftersom den med sina 62 cc (2×31 cc) juridiskt sett är en lätt motorcykel. Jag kan alltså inte köra med den på allmän väg. Fast någon gång framöver ska jag testa med att ändra cylindrarnas timing för att se hur det påverkar gången. Enda problemet som uppstått under korta provturer är att kedjan som sammankopplar hop motorerna vill bli varm trots kedjesprej.

För känsliga läsare vill jag förtydliga att alla delar som användes till Duopeden, som den fått heta, var trasiga delar ur skrotlådan och som knappast skulle kunna använts i en originalrenovering.

Jim Lundberg

Hur gick det med Jims tvåcylindriga moped?
Många funderingar dök upp när det gällde sammankoppling av motorerna. Till slut fick det bli en mellanaxel som delar kedja med bägge motorerna. Från mellanaxeln går en andra kedja till en tvåväxlad Albionlåda från en 98-kubikare.
Hur gick det med Jims tvåcylindriga moped?
Två trasiga Autopedblock sattes ihop. Svänghjulen ersattes med två stålskivor som ligger omlott för att få motorn mer kompakt.
Hur gick det med Jims tvåcylindriga moped?
Det blev många provmonteringar under byggtiden..
Hur gick det med Jims tvåcylindriga moped?
Originaltransmissionen på Autopedmotorn.

Rulla till toppen