Hitta tändpunkten på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej. Jag har en Sachs 50cc pedalmotor med tvåväxlad handväxel där tändpunkten är omöjlig att få korrekt. Motorn är från 1962 men ser ut att ha ett vevparti från en tidigare motor med kedjetransmission. Jag har två lösa vevpartier som är identiska utom läget för krysskilen. Det ena har krysskilen på samma ställe som det i motorn. Det andra har krysskilen där den borde sitta för rätt tändpunkt i motorn. Är m.a.o. vevpartierna olika beroende på motorns rotationsriktning?

God Hjul /Gösta

 

Svar: De första årsmodellerna av Sachs mopedmotorer hade en kedjetransmission och därvid också motsatt rotationsriktning på vevaxeln jämfört med de senare motorerna som fick kugghjulstransmission. De senare har motsols rotation sett från svänghjulet. Sachs brukar märka sina vevaxlar med tillverkningsåret, man då det ofta är inetsat kan det vara svårt att tyda. På de äldre sachsmotorerna med kedjetransmission är ramlagertappen för kedjedrevet väldigt smal (10 mm) och där bör inte ett kuggdrev till senare motorer passa.

Gamla vevaxlar till Sachs har små vevskivor (diameter) samt ett relativt stort vevstakslager (yttermått). Jag vet inte hur kilspåren sitter på respektive vevaxel (kedja eller kugg), men om man byter svänghjul mellan dessa två typer av motorer hamnar tändpunkten/tändläget väldigt fel.

God jul!

Jim Lundberg

Rulla till toppen