Fråga: Hej Jim! Börjar detta meddelande med att tacka för en kanonservice. Lärt mig mycket genom denna sida. Nu till frågan. Jag har fått tag i en ILO G50 från 1960. Har sett att det finns gott om nya delar till dessa, så som kolv, ringar, packningar etc. Tänkte alltså göra en helrenovering av motorn. Hade först tänkt att plocka isär allt och göra rent det som inte ska bytas. Vad rekommenderar du i rengöringssyfte? Vad bör jag tänka på? Är motorn svår att renovera tro och vad bör jag använda för att smörja in rörliga delar med när jag plockar ihop den?
Ha en riktigt god jul.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Svar: ILO Piano är en av de lättaste mopedmotorerna att renovera. Den är enkelt och logiskt konstruerad och bjuder inte på några obehagliga överraskningar eller svåra arbetsmoment. Rengöringen av alla delar kan göras med lacknafta. lampolja eller avfettning (undvik så kallad ”miljöavfettning”). Det enda som är lite special är demonteringen av tandrullen på vevaxeln. Här behövs en särskild avdragare som fördelar trycket under en stor del av tandrullen så att denna inte skadas när den dras av från vevaxeln. Rullen sitter hårt på en kona och kan även behöva lite värme för att släppa taget.
I övrigt behövs bara en svänghjulsavdragare med gängan M22x1,5. ILO-motorn ska ha 2 dl SAE 20 eller SAE 30 i växellådan (den senare säljs som ”gräsklipparolja” och är lättast att hitta) och då kan man smörja in delarna med denna vid monteringen. Fast egentligen behöver man bara smörja in kolvbult och cylinderlopp med denna olja. Växellådan blir ”rundsmord” om du bara häller i olja och vrider runt motorn ett par varv.
Om du är osäker på renoveringen finns det en komplett reparationsanvisning för ILO Piano (och 20 andra motorer) i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Där visas allt från isärtagning, undersökning och hopsättning till hur man justerar in motorn innan start.
God fortsättning!
Jim Lundberg






