Honda CR80 R som tappat gnistan

Fråga: Hej! Har en Honda CR80R från 1981. När gamla ägaren hade den så var tändkabeln torr och gick av, så dom plockade av spolen och kabeln och råkade tappa bort grejerna. Jag fixade en ny spole häromdagen, när jag läst står de bara ”primär 0,6 ohm och sekundär 4,9 ohm” (antar att de är 4,9 kOhm) den nya spolen mätte jag primär 0,5 och sekundär 5,96 kOhm. Plus 1031 ohm i tändkabel och tändhatt. Jag får ström ner till spolen och så vidare, men jag får ingen gnista? Vet att tändstiftet funkar då jag använder det på min andra cross. Så jag undrar om det kan vara så att jag inte får någon gnista på grund av den högre resistansen? 🙂

Mvh Oskar

 

Svar: ­Så små skillnader i resistans ska inte påverka funktionen hos tändsystemet. Annat är det om man tar en tändspole från ett brytarlöst (CDI) tändsystem som har betydligt högre spänning till  primärlindningen som då bör ha högre resistans. Jag tror du får söka efter felet på annat ställe som vid brytare, kondensator eller kabelstammar. Kolla även att den nya tändspolen är ansluten på rätt sätt. På vissa spolar måste kärnan jordas (med en primäranslutning) och på andra spolar måste ena anslutningen (med två primäranslutningar) jordas.

Sedan är det lite överkurs att ha en avstörd tändkabel (kolkärna) och en avstörd tändhatt. Antingen har man avstörning på den ena eller den andra – eller helst inte alls. Tändkabel med kopparkärna och en icke avstörd tändhatt har i princip noll Ohm vilket ger maximal styrka på gnistan. Möjligtvis kan detta ge lite störningar på TV-apparater när man åker nära hus.

Jim Lundberg

Rulla till toppen