Byta lager i ILO G50 Piano

Fråga: Hej Jim! Håller på att renovera en ILO G50. Det jag tänkte fråga dig om, och ni övriga också för den delen, är hur jag på bästa sätt kan demontera lagren som sitter i de bägge blocksidorna? Packboxarna kan man nypa tag i med en tång såg jag. Men lagren? Tänkte byta alla lager när jag ändå renoverar, så har ni något bra verktygstips eller allmänt tips för detta tro?

Med vänlig hälsning, Rikard

 

Svar: Att dra ur packboxar med en plåtskruv och hovtång är bara något man gör om man absolut inte vill dela motorn där man istället kan dra ur axlarna. Är motorn delad är det betydligt enklare att pressa ut packboxarna med en hylsa eller rörstump.

Lagren i blocket är lätta att trycka ur sina hål bara man värmer blocket till cirka 100 grader. Om ramlagren sitter kvar på vevaxeln dras de av med en särskild avdragare. Ibland följer stålringarna, som sitter runt ramlagren, med ut. Då kan man pressa in dem i blocket och låsa dem där med lite Loctite (gänglåsning). När man limmar bör man undvika att värma delarna. I Stora Tvåtaktsboken, del 1, finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra motorer). ILO-motorn är annars väldigt lättskruvad.

Jim Lundberg

Byta lager i ILO G50 Piano
Ramlagren dras av från vevaxeln med en särskild avdragare. Man kan i nödfall kila in en mejsel mellan vevskiva och lager, men då får man se till att mejseln inte når fram till axeltappen och skadar denna.

Rulla till toppen