Fråga: En fråga om packboxar. På min gamla Rambler med sachsmtor, fick jag för mig att byta vevens packboxar. Högst troligt var det original sen nytt, som satt där. Tänkte göra det enkelt för mig, och göra bytet med motorn i ramen. Boxarna var av typen stålring. Men där bet jag mig i tummen!
Testade diverse metoder, först plåtskruv, sedan krokig mejsel, men i helskotta heller! Satt som berget! Så det var bara att riva rasket. Även när jag med dorn skulle knacka ut de eländiga boxarna, så var det motsträvigt. Då är frågan. Limmade de möjligen eller fastgjorde boxarna på annat sätt på fabriken? Man kan inte annat än undra…
Nisse
Svar: De packboxar som har en stålyta utvändigt sitter mig veterligt bara med presspassning i hålen. Men de kan nog sitta rätt hårt i hålet utan hjälp av lim och liknande. Jag har varit med om att tricket med en plåtskruv och hovtång inte har lyckats för att de suttit så hårt i hålet att skruven tappat greppet.
Packboxar med gummiklädd ytterkant är betydligt lättare att få ur. Det händer till och med att de glider ur sina hål under drift. Av den anledningen brukar jag avfetta dem på utsidan och stryka på ett tunt lager Loctite innan jag pressar in dem i hålet.
Jim Lundberg
Uppdaterad 2016-01-25. Conrad Engström har skickat två bilder på hans verktyg för packboxbyte. Han får förklara i kommentarsfältet hur den används.





