Fråga: Hej! Oskar som hade problem med min Honda CR80 igen! Som jag skrev i kommentarerna på förra frågan så är det CDI tändning. Och att nya tändspolen hade något högre omsättning. Märkte att svänghjulet var kasst. Det hade börjat glappa där det var nitat och hade legat emot primärspolen. Som tur är kunde vi inte se några skador på spolen! Har nu fått hem ett nytt svänghjul som jag satte på innan, men jag får fortfarande ingen gnista. Börjar nästan bli orolig att det är något allvarligt fel när ja både bytt sekundärspole, tändkabel, tändhatt, stift och svänghjul! Eftersom alla säger att även om jag har 1 kOhm högre sekundär resistans och 0,1 ohm lägre primär i spolen så ska det ligga inom gränsvärdet. Hoppas du kan hjälpa mig vidare i felsökningen!
Mvh Oskar
Svar: Jag har ingen större erfarenhet av brytarlösa tändsystem, men om svänghjulet legat mot primärspolen (matarspolen till tändspolen) kan spolen ha skadats av friktionsvärme och vibrationer när hjulet gnuggat mot dess järnkärna. Kolla om du kan låna en fungerande spole och testa med den. Dessa spolar har låg resistans och är därför svåra att kontrollmäta. Det räcker med att ett enda varv är kortslutet i en spole för att effekten ska minska drastiskt.
Avvikelsen i resistans på tändspolen är så lite att det inte bör orsaka några problem. Det kan vara så att CDI-system är känsliga, men jag har använt 12-volts tändspolar på motorer med 6-voltssystem och det har fungerat. Kolla givaren i tändsystemet. Har bytt någon sådan på motorcyklar trots att de inte borde gå sönder. Har inget mätvärde att ge dig, men om du resistansmäter den ska den inte ha 0 Ohm eller oändlig resistans. I schemat ovan kallas denna spole för ”exiter coil”.
Jim Lundberg




