Fråga: Hej jag har fått tag i en Tillotson Bl317a förgasare från en motorsåg tror jag, och den är nästan identisk med mitt insug på min Honda MT motor. Men läste lite på internet att den måste ha vakuum i membranet från ett litet hål på insugsidan. Min fråga är: stämmer det och hur gör man det?
mvh Pontus
Svar: Många förgasare som saknar flottör har en inbyggd bränslepump som består av ett membran som drivs av de skiftande tryckpulserna som råder i ett vevhus på en tvåtaktsmotor. Det handlar alltså inte om ett jämnt vakuum som driver bromsservon och äldre vindrutetorkarmotorer, utan snabba trycksvängningar som får membranet att röra sig utåt/inåt.
Man borrar ett hål in till vevhuset i blocket eller i insuget där man sedan gängar in en skruv som man borrat ett hål på längden. På denna skruv tär man sedan på slangen till förgasarens membrananslutning. Om man gängar hålet M6 kan man i skruven borra ett längsgående hål på 3 mm. Då får man 1 mm gods där skruven är som smalast – i gängbottnarna. För att få hålet i mitten sätter man skruven i borrmaskinen och borren i skruvstycket. Precis som man gör i en svarv.
Jim Lundberg




