Kontroll av vevstakslager på ILO Piano

Fråga: Hej Jim! Har en JLO G50 som plockats isär och inspekterats. Den var väldigt sotig och jag har rengjort allting. Köpt nya lager, packboxar, kolv, kolvringar etc. Dock verkar flera av delarna vara i gott skick trots allt. Inget knaster eller glapp i lagren, men byter ut dessa ändå. Även vevpartiet verkar vara i gott skick. Tänker då på vevlagret och dess rullar och här kommer frågan. Hur ser jag om dessa behöver bytas tro, då utan att sära på halvorna?

Det glappar inte nämnvärt mycket och veven går runt fint utan några konstigheter. Men har du nått knep här utan att ta isär den? I sådana fall rengör jag den. Kan den med fördel smörjas in med något du rekommenderar, trots att den smörjs av oljan i bensinen.

Med vänlig hälsning, Fredrik

 

Svar: Det är sällan ett vevstakslager havererar plötsligt, utan slitaget brukar visa sig över tid genom att motorn knackar högre och högre ju fler mil man kör. Man har alltså god tid på sig att åtgärda problemet när det väl börjar märkas. Ett nytt vevstakslager har ett radialspel på 0,02-0,03 mm. När detta spel, på grund av slitage, uppnår 0,05-0,06 mm börjar det höras knack och smatter från motorn vid belastning och högre varv.

Slitaget i ett vevstakslager uppstår mest på rullarna, därefter på vevtappen och minst i vevstaken. Om lagret är slitet så brukar ett byta av rullarna göra störst skillnad. Om man rengör lagret med lacknafta och blåser det torrt så kan man snurra runt vevstaken och lyssna/känna att den roterar utan att hugga eller väsnas. Radialspelet bör helst kollas med hjälp av en indikatorklocka, men om man med handen drar vevstaken uppåt/nedåt ska man helst inte kunna känna något spel. Om man känner ett tydligt spel börjar det bli dags för lagerbyte.

Jag har körde en längre med en motor som visade sig ha 0,12 mm radialspel vilket är fem till sex gånger för stort spel. Enda gången det märktes var när man drog ur den ordentligt på växlarna då det började smattra från motorn.

När man monterar en renoverad motor ska man alltid smörja lager och, framför allt, packboxar så att allt går friktionsfritt redan från första varvet när motorn startas. Vevstakslagret på en tvåtaktsmotor får ju sin smörjning från oljan i bensinen, men även detta lager bör få några droppar motor- eller tvåtaktsolja vid monteringen. Denna olja kommer att centrifugeras bort från lagret på några sekunder efter starten, men då har ju den oljeblandade bensinen redan börjat strömma in i vevhuset.

Jim Lundberg

Rulla till toppen