Fråga: Hej Jim! Läser i din Stora Tvåtaktsboken, del 2 samtidigt som jag demonterar en Zündapp 258-motor (mkt lik 255). Har stött på några problem: Det största just nu är var man kan få tag på packboxar 15,8x22x6. Några tips? Vad jag förstår är det ingen standarddimension. Eller finns det ett annat fiffigt sätt att lösa det hela på?
Anledningen till att jag plockade ner motorn var att den plötsligt började gå dåligt och vara svårstartad samt att den varit svårväxlad länge. Den dog på tomgång men gick om man gasade ordentligt. Renoverade förgasaren med oförändrad effekt. Misstänker att tändningen är lite trött. Sedan glappar kopplingskorgens lager på axeln, går att rucka hela kopplingen flera mm när endast korgen sitter på axeln. Vet inte om det kan vara axeln eller rullarna som är slitna, men var kan man få tag i lagerrullar 4x6mm med rätt bombering?
Mvh Daniel
Svar: De symtom på motorns gång du nämner stämmer in på läckande packboxar i vevhuset. När man skriver ”15,8” så bör man mena att packboxen är gjord för en 16 mm axel. Hålet måste ju vara något mindre än axeln om det ska bli tätt. Alltså ska du ha en packbox med benämningen 16x22x6 mm. Då är den gjord för en 16 mm axel, men har givetvis ett något mindre hål. Det handlar troligtvis om olika sätt att ange en benämning.
Vilken bombering (något mindre diameter i rullens ändar) som det ska vara i rullarna i kopplingscentrum vet jag inte, men jag tror inte det har någon betydelse i denna applikation. Bomberingen har till uppgift att förhindra att rullarnas ändar inte ska gräva ner sin i lagerbanorna om axeln har ett vinkelfel eller om axeln flexar under drift.
Packboxar och lagerrullar hittar du hos Jacking AB (telefon 0227-133 22)
Jim Lundberg




