Fråga: Hej! Håller för närvarande på med en Victoria MS 51-motor, som jag ska försöka få isär blockhalvorna på, Svänghjulet var inga problem, har en riktig avdragare, däremot skruvarna i blocket, de sitter som berget. På högra sidan är det två muttrar som ska lossas, en på lilla transmissionsdrevet, och sedan på kopplingsnavet, för att få loss muttrarna måste jag få till någon form av mothåll, hur ordnar man det på bästa sätt, utan att förstöra något, har inte tillgång till luftdriven mutterdragare. Tacksam för råd.
Hälsningar Egon.
Svar: Spårskruvar till kåpor och motorblock kan sitta fast ordentligt och då är en slagskruvmejsel ett bra hjälpmedel. Alternativt så kan man använda en skruvmejsel med fyrkantig klinga där man kan sätta på en skiftnyckel för extra kraft.
Muttrar på axlar lossas enklast med en knackande mutterdragare och dessa finns numera som eldrivna och kostar inte särskilt mycket (bra vid hjulbyten på bilen). Då behöver man för det mesta inte låsa axlarna och i många fall kan man hålla fast dem med bara fingrarna.
Om man ska lossa en mutter på en axel med vanliga verktyg måste axeln låsas. Ofta räcker det med att knöla in en trasa mellan två drev eller att man kilar in ett plastskaft från en skruvmejsel på lämpligt ställe för att låsa axeln. Man kan dessutom knacka på led- eller ringnyckel med snärtiga slag så imiterar man en skruvdragare som med sina knackningar utnyttjar massan/trögheten i axlar och drev.
Jim Lundberg





