Fråga: Hej Jim! läste artikeln om detta i senaste Classic motor. Mycket spännande, då jag själv funderat på detta många gånger. När det gäller cyklar och mopeder som ju inte skall besiktas är det inga som helst bekymmer. Men hur är det med motorcyklar och gamla bilar? Får man ersätta gamla glödljuslampor rakt av med LED-lampor, och åka med dem på allmän väg? Har nämligen en bekant som jobbar på AD Bildelar där Polisen bötfällde honom just för att han monterat dessa H4 LED-lampor på bilen. Vi talar nu visserligen om en modern typ 1990 – 2000 tals bil. Om jag har förstått det hela rätt så måste man ha samma typ av ljusbildskalibrering på fordon med LED-lampor som de fordon har med Xenonljus.
Så kort och gott: Får man köra med veteranen på allmän väg efter en konvertering till LED-ljus i huvudstrålkastaren?
Bengt Göransson
Svar: Jag kollade detta med Xenonkungen där jag köpte lamporna som är med i Classic Motor (nummer 3/2016 – är ute i butikerna) och de berättade att LED-lamporna till strålkastare ännu inte är godkända i fordon vars lampor är typade med konventionella glödlampor. Om det finns någon bortre gräns i årsmodeller och vilka fordonstyper som det gäller får man nog ta upp med bilprovningens tekniska avdelning utifrån det fordon man har.
LED-tekniken är helt ny i strålkastarapplikationer och det kan bli så att det kan komma att krävas LED-kompatibla reflektorer och lyktglas för att få det godkänt. Men LED-tekniken har nog kommit för att stanna – nu är det upp till myndigheterna att testa och godkänna.
Jim Lundberg






