Fråga: Hej Jim. Jag har en Mercedes Benz 280 CE W114, 1974 års modell. När jag parkerade bilen på min parkeringsplats och gick ut för att kolla med motorn igång hördes ett metalliskt klonk under bilen. Mot bakre delen som jag uppfattade det. Sedan kunde jag inte lägga in en växel. Det är automatväxel på bilen. Bakhjulen verkar ha låst sig – det går inte att rubba bilen.
Växellådan växlar bra, bilen går mycket fint och växlar mjukt för att vara en 74:a .
Tacksam för svar från en prenumerant
Hälsningar Pär Eriksäter
Svar: Jag har inte hållit på med Mercedes Benz och kan bara svara i generella termer. De flesta automatlådor har en pakeringsbroms som består av ett ”kugghjul” där man kör in en stålsprint mellan två kuggar när man aktiverar p-läget. Detta kan man höra som ett kraftigt skorrande ljud om man försöker lägga in p-läget samtidigt som bilen rullar.
Det kan ju ha hänt något med denna spärrfunktion eller vajern som påverkar den. Men det kan även vara något som har hänt med färdbromsen. Jag har själv varit med om att en bil vägrat röra på sig efter parkering. I det fallet var det ett bromsband som lossnat och som kilade fast när bilen skulle backas ut från sin p-ruta. Bilen fick bärgas från platsen.
Hissa upp billens bägge bakhjul och testa med att snurra på dem. Om felet ligger i automatlådan ska man kunna snurra på bägge hjulen. De kommer då att snurra åt motsatt håll på grund av differentialen. Snurrar man höger hjul ”framåt” kommer höger hjul att snurra ”bakåt” och omvänt. Har bromsarna låst sig kommer det ena, eller bägge, hjulen sitta bergfast.
Sedan kan ju något hänt med kardanen. Jag vet inte hur mycket man ser av knutar och hardyskivor på en Mercedes som ofta har rätt speciell konstruktion på bakaxlarna.
Någon som har fler tips till Pär? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg




