Fråga: Hej! Jag har en Husqvarna ”Rödqvarna” modell 27 från 1950 Varför är den svårstartad när motorn är varm?
Med vänlig hälsning
Lasse
Svar: Det klassiska felet när motorn inte vill starta i varmt tillstånd är att tändspolen håller på att ge upp. Det är isoleringen inne i spolen, mellan alla lager med koppartråd, som har brutits ner och när spolen värms upp under körning tappar isoleringen sin förmåga att isolera. Strömmen tar då genvägen inne i spolen istället för att ta sig ut till tändstiftet. Isoleringen hämtar sig när motorn och spolen har kallnat och då fungerar det en stund igen. Felet kan även bero på att kondensator har samma fel med interna överslag. Testa gnistan när motorn är varm med ett tändstift som har en avklippt sidoelektrod så att gnistgapet blir ca 5 mm. Detta avstånd ska gnistan orka hoppa ute i det fira om den ska klara 0,5 mm under kompression inne i motorn med det ordinarie tändstiftet.
Fast orsaken till startproblemen kan även bero på att bensinen kokar i förgasaren – så kallat ånglås. På Husqvarna sitter förgasaren i metallisk kontakt med cylindern och värnen leds då effektiv från den heta cylindern till förgasarhuset. Modern bensin innehåller en större mängd lättflyktiga (låg kokpunkt) ämnen än gårdagens bensin. Vissa kokar redan vid 35 grader. Om man har en genomskinlig bensinslang kan man se hur det stiger upp gasbubblor i slangen när bensinen i förgasaren kokar. Då kommer det mer gas än vätska genom huvudmunstycket. Detta leder till att motorn får så mager blandning att den inte tänder.
Ibland kan orsaken till ånglås indirekt bero på att motorn går för varm. Sen tändning, mager bränsleblandning eller nedsmutsade kylflänsar ger ökad motortemperatur. Testa gärna med alkylatbensin och se om felet försvinner. Denna bensin är tåligare mot ånglås.
Jim Lundberg





