Ställbart munstycke på en Monark Monarscoot?

Fråga: Finns det någon mening att ha ett ställbart munstycke om man har en otrimmad Monarscoot? Tänker att har man rätt munstycke till förgasaren borde det bli rätt blandning utan krångel?

Mikael

 

Svar: Med ett ställbart munstycke kan man få några extra kilometer i timmen i toppfart genom att strypa bensinflödet. Motorn varvar mer om blandningen blir magrare – till en viss gräns. Ställbart munstycke på en Monarscoot kan bli lite opraktiskt på grund av karosskåpan över motorn. Om man snålställer det ställbara munstycket för maxfart så sker det när motorn är varm. När man sedan ska kallstarta är blandningen för mager. Antingen får köra längre med choke (om sådan finns) så motorn inte suckar och tjuvstannar tills den är varm – eller så får man skruva av kåpan och öppna munstycket en aning. När motorn är varmkörd får man ta bort kåpan igen, skruva in munstycket – om man vill ha det där lilla extra – och skruva tillbaka kåpan igen.

Det finns ställbara munstycken med en förlängningsvajer så att man ska kunna justera munstycket från styret. Hur bra detta fungerar med en lång och flexande vajer vet jag inte. Enklast, och bäst för motorn, är att stoppa i ett fast munstycke med en storlek som gör att motorn fyrtaktar när den varvas ur ordentligt, som exempelvis i en nedförsbacke – och man slipper ta bort kåpan över motorn. Då får motorn bevisligen rätt blandning och mår som bäst. Dessutom blir motorer ofta starkare om de får ett litet bränsleöverskott vilket är bra i uppförsbackar. Vi som kör mopeder med Sachsmotorer vet att det krävs lite akrobatik för att justera munstycket, som sitter på höger sida, samtidigt som man ska hålla full gas med högerhanden.

Jim Lundberg

Rulla till toppen