Fråga: Hej Jim! Det handlar om en JLO Piano G50. Har nämligen två tunna shims som jag tror satt på vevaxeltapparna, på varsin sida alltså. Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror dom satt mellan ramlagret och packboxen. Kan detta vara möjligt? Finns inga shims på sprängskissen? Bifogar en bild (översta) för att göra det enklare. Håller nämligen på att montera ihop allt.
Ha det bra!
Fredrik
Svar: Om shimsen är små (innerdiameter 15 mm) ska de sitta mellan vevskivan och ramlagret och är shimsen stora (ytterdiameter 35 mm) ska de sitta i botten av ramlagrens lagerläge i blocket – alltså mellan lagret och gods. Förmodligen är det den förra varianten du har med shims på axeln vilket är vanligast. Shimsen är inte alltid med i sprängskisser då de inte alltid behövs.
Shimsen har till uppgift att ge vevaxeln rätt axialspel (=utrymme i längdled) när den sitter i vevhuset. Har axeln för litet utrymme kommer lagren att sitta i spänn och få kort livslängd, och är utrymmet för stort kan axeln röra sig i längdled. Det senare gör inte så mycket då det oftast handlar om några tiondels millimeter. Varken tandremmen eller svänghjulet påverkas av en så liten förskjutning. Hellre för stort axialspel än inget alls.
Vill man vara säker så kan man mäta upp hur mycket spel axeln får i motorn. Det går att göra på två sätt:
- Man monterar ramlagren i blocket och mäter avståndet mellan dem och jämför detta med bredden på vevaxeln.
- Man monterar lagen på vevaxeln och mäter över utsidan på lagren och jämför detta mått med avståndet mellan bottnarna på ramlagerlägena i blocket.
På nedre bilderna visas metod 1. Tänk på att axialspelet kommer att öka lika mycket som tjockleken på blockpackningen när motorn väl sitter ihop. Ofta justerar man axialspelet med shims till noll och sedan får blockpackningen (ofta 0,20 – 0,30 mm tjock) ge rätt spel. På motorer med magnetlager (Sachs & Puch med flera) ska axialspelet vara betydligt mindre än packningens tjocklek, men det är en annan historia.
Jim Lundberg






