Fråga: Hej Jim! Vad tycker ni på Classic Motor om att måla/lacka cylinder och topplock? Har en nyrenoverad ILO Piano och är sugen på att både lacka cylinder och topplock. Några tips på förarbete och vad rekommenderas i färgväg? Vad tror ni om Biltemas motorfärg? Denna ska tåla upp till 150 grader. Men hur beständig är den egentligen mot olja och bensin?
Hasse
Svar: Det är skillnad på värmebeständig färg och värmebeständig färg. Benämningen ”värmebeständig” används lite slarvigt av både tillverkare och användare och betyder bara att färgen tål mer värme än vanlig färg. Hur mycket den tål får man läsa på etiketten. Biltema har en motorlack som de kallar värmebeständig och denna lack tål 150 grader. Vanlig oljefärg för snickerier och metallytor klarar ofta bara 120-130 grader innan den tar skada så jämfört med sådan färg är ju motorlack värmebeständig (-are) jämfört med oljefärgen.
En luftkyld motor blir på vissa ställen varmare än 150 grader. Topplocket och området runt avgasporten är sådana ställen där motorlack (max 150 grader) skulle ta skada av värmen. Motorlack är avsedd för vattenkylda motorer som sällan blir varmare än 80-90 grader på utsidan. Däremot kan man använda motorlack på blocket till en luftkyld motor. När det gäller topplock och cylinder ska man använda en annan typ av värmebeständig färg som är avsedd för avgasrör, utegrillar och liknande. Denna tål cirka 650 grader. Jag har testat Biltemas värmebeständiga (650grader) färg på åtskilliga topplock och cylindrar på luftkylda motorer och den sitter kvar och klarar hettan utan att förändras över tid. Både den och motorlacken ska tåla olja och det är även min erfarenhet.
Fördelen med lackerad cylinder och topplock är, förutom att det ser trevligt ut, att det blir lättare att hålla rent, rosten håller sig borta och i många fall förbättras även kylningen – särskilt med svart färg som lättare strålar ut värmen. Det finns ett gammalt klassiskt fysiktest där man häller upp kaffe i en svart och en vit mugg och sedan mäter temperaturen över tid och där visar det sig att kaffet i den svarta muggen kallnar fortare = strålar bort med värme.
Helst ska man blästra ytorna innan man lackerar, men med en enradig stålborste och en gammal morakniv kan man komma långt. Det är viktigt att man får bort all fastbränd olja, sand och smuts som biter sig fast mellan kylflänsarna. Tvätta avslutningsvis med thinner och dra gärna en låg tygremsa mellan flänsarna så att sista smutsen försvinner. Ett dåligt underarbete leder till att kylningen blir dålig och att färgen kan flagna. När man lackerar cylinder och topplock gäller det att hålla sprejburken i olika vinklar mot flänsarna så att färgen hamnar på samtliga ytor – inte bara längst ut och längst in.
Jim Lundberg




