Fråga: Hej Jim. Har nu lyckats få isär min Victoria MS 51-motor, felet jag sökte var på trampaxeln. Låsringen som håller drevet på axeln hade gått ur spåret. Vad orsaken till det är vet jag inte, när jag nu har motorn isär tänkte jag byta bägge packboxarna på vevaxeln, har införskaffat nya gummiklädda med rätta måtten. Den på svänghjulssidan har jag fått dit, den större på transmissionssidan är jag lite osäker på hur den ska sitta. Halsen på drevet går in i tätningen, men ska packboxens fjäder vändas mot vevhuset? Den packboxen har väl till uppgift att täta både för vevhuskompressionen och oljan från växellådan.
Egon Jansson
Svar: Montera packboxen med dess fjäder in mot vevhuset. En packbox tål högre tryck från fjädersidan än omvänt och det högst trycket är inne i vevhuset. Sedan finns det en del motortillverkare som av en för mig okänd anledning väljer att montera den ena packboxen i vevhuset med fjädern utåt. Men i 95 procent av fallen ska den sitta med fjädern in mot vevhuset.
Nu har du ju redan monterat den ena packboxen, men när det gäller gummiklädda packboxar så är det två saker man ska tänka på vid monteringen av dessa:
- Om hålet i blocket har en vass kant bör denna fasas av lite med exempelvis en kniv eller ett slippapper så att kanten inte hyvlar av gummi från packboxen när den monteras i sitt hål.
- Gummiklädda packboxar har en tendens att glida ur sina hål och därför bör man avfetta packboxen på utsidan. Man kan även rugga upp utsidan med fint slippapper. Sedan lägger man på ett tunt lager Loctite på ytan. Loctiten låser fast packboxen i sitt hål och ”smörjer” även så den lättare glider in vid monteringen.
Glöm inte att smörja in packboxarnas tätningsläpp med olja eller fett – annars kan de smälta av friktionsvärmen vid första starten om de är helt torra.
Om låsringen har hoppat ur sitt spår ska du kolla upp varför så du slipper riva motorn igen. Den kan ha hakat i något och då kan det behövas en tunn shimsbricka mot låsringen så denna inte kan haka tag i något. Det kan även vara så att låsringen har fått stryk och sitter för löst i sitt spår och därför är det säkrast att byta den mot en ny. Om det är den vanliga seegersäkringen med två små hål för en låsringstång är det industristandard och lätt att hitta. Kolla med Jacking AB (telefon 0227-133 22). Denna typ av låsring heter SGA (A som i axel) följt av en siffra som är axelns ytterdiameter i mm. Om axeln exempelvis är 16 mm heter passande låsring SGA 16.
Jim Lundberg





