Vad är fördelen med trefasgenerator på motorcyklar?

Fråga: Om alternator på motorcykel. Vad är fördelen med trefas? Mera ström vid låga varv? Enligt katalogerna så ger de inte just mera totalt, maxvarv.

Hälsningar/Tord.

 

Svar: En trefasgenerator har tre lindningar som ligger förskjutna 120 grader. Det innebär att man i princip har tre generatorer i en som då ligger ”på rad” efter varandra. När en lindning gett sin strömpuls kommer nästa lindning att ge sin strömpuls innan den första pulsen avtagit och så vidare.

Strömmen från generatorn hinner alltså aldrig gå ner på noll eftersom en ny lindning tar över strömleveransen från den förra innan denna slutat ge ström. Man kan likna detta med att jämföra en encylindrig motor med en trecylindrig. På ett vevaxelvarv ger en encylindrig (tvåtaktare) en kraftimpuls medan en trecylindrig motor ger tre kraftimpulser på ett vevaxelvarv. Kraftflödet blir jämnare.

En växelströmsgenerator ger ett pulserande strömflöde och trefasgeneratorn har kortare tid mellan varje strömpuls jämfört med enfasgeneratorn vilket ger ett jämnare flöde som dessutom är lättare att likrikta. På köpet får man även en generator som börjar ladda ordentligt på lägre varv.

Jim Lundberg

Rulla till toppen