Lambretta Li 150 som rusar på tomgång

Fråga: Hej Jim. Jag har en Lambretta Li 150 Milano från 1959 som jag helrenoverade för 25 år sedan efter att den spenderat många år på en loge. Den fungerade oklanderligt under många år och det har blivit många trevliga turer med den. De senaste åren har den dock uppvisat ett irriterande problem. Den vill inte gå ner till tomgång när den är varm utan rusar okontrollerat. Jag har mekat med tvåhjulingar i över 50 år så jag ställde snabbt diagnosen att den tar in tjuvluft någonstans. Men efter att ha provat allt; justerat luftskruven, tätat överallt, sökt läckage med startgas samt dessutom bytt till en ny trottel så är jag kvar på ruta 1. Nu måste jag inse att min kunskap inte räcker till och vänder mig därför till Dig. Jag har också tyckt mig märka att den drar mer bränsle numera men det skulle ju tala emot teorin om tjuvluft. Kan Du hjälpa?

Så en helt annan sak; jag renoverar just nu en NV40 alltså en Royal Enfield Bullet 350 cc. Jag har redan tidigare varit i kontakt med Dig om den. Någonstans har jag sett en artikel av Dig med tips hur man kollar oljetrycket vid uppstart på en sådan men nu hittar jag förstås inte den artikeln. Kan Du säga var jag hittar den artikeln?

Tack på förhand!

Lennart Löfqvist, Sundsvall

 

Svar: Om du säkert kan konstatera att det inte är trotteln som hänger sig så kan orsaken vara att packboxarna i vevhuset, särskilt den bakom svänghjulet, har börjat läcka så att det dras in tjuvluft direkt i vevhuset. Eventuellt att bensinen är på väg att koka i förgasaren, alltså begynnande ånglås, som möjligtvis kan höja tomgången när förgasaren värmts upp. När så sker bör motorn även vara svårstartad. Testa om problemet försvinner med alkylatbensin som är beständigare mot ånglås.

Jag vet inte exakt vilket nummer av Classic Motor där jag beskriver hur man kollar oljetrycket på Royal Enfield 350 & 500. I nummer 9/1990 började en artikelserie om renoveringen av en Royal Enfield 350 cc. Artikelserien gick till nummer 4/1991, och det kan vara i någon av dessa som jag tog upp detta med oljetrycket.

Men jag kan ta det en gång till: Koppla bort oljeröret till toppsmörjningen och anslut en genomskinlig slang på en dryg meter till nippeln som sitter nere på motorblocket. Starta motorn och håll slangen vertikalt. Oljenivån i slangen ska stiga så mycket att den ligger 18 till 24 tum (45 till 61 cm) över vipparmarna i topplocket. Justering av oljetrycket sker med att man shimsar under det lilla munstycket (som innehåller en fjäder och kula) vilket sitter strax innanför oljepåfyllningslocket inne i oljetanken. Lägger man till shims så sänker man trycket. Vill man höja trycket tar man bort shims eller drar ut den lilla fjädern. Placeringen av detta munstycke/reduceringsventil gäller för C, CO, G, och J-motorerna med oljetråget framför motorn. Exakt var denna ventil sitter på Bulletmotorn vet jag inte då den har oljetråget/påfyllningslocket bakom motorn.

Jim Lundberg

Lambretta Li 150 som rusar på tomgång
Vid kontroll av oljetrycket till ventilerna på Royal Enfield tar man bort oljeröret (gult) till toppsmörjningen. Sedan ansluter man en genomskinlig slang till nippeln på blocket (inringad). Korrekt oljetryck har man när oljenivån i slangen ligger 45-61 cm högre än vipparmarna i topplocket.

Trycket justeras vid reduceringsventilen, ”G” (se text).

Rulla till toppen