Fråga: Hej. Jag ska byta vev i min moped. Innan jag monterar den i motorn vill jag kontrollera balansen i veven. Jag har läst någonstans för länge sedan att man ska sätta vikter i kolvbultshålet, men inte hela kolvens vikt, inte halva vikten heller som skulle vara logiskt. Hur mycket av kolvens vikt ska man hänga i kolvbultshålet?
Joakim
Svar: När man balanserar vevaxlar talar man om något som heter balansfaktor. Faktorn räknas i procent och ligger ofta mellan 50 och 80 procent beroende på bland annat motor- och ramkonstruktion.
I korthet går det till så att man mäter den kompletta kolvens vikt. Sedan lägger man ihop den vikten med vevstakens vikt när den ligger horisontellt (övre bilden). Den summan ska sedan minskas till den procentsats man vill ha för vevaxeln. Vevaxelbalansering är ett stort ämne som tyvärr inte kan avhandlas här. I Classic Motor nummer 6/2012 finns en artikel som handlar om vevaxelbalansering.
Det man kan göra i ditt fall är att jämföra gamla och nya vevaxeln med varandra utan att blanda in gram och procentsatser. Sätt i en skruv i vevstakens hål för kolvbulten på den gamla vevaxeln och komplettera med muttrar och brickor tills vevaxeln går att ställa i alla möjliga positioner på två horisontella linjaler utan att vilja vrida sig (undre bilderna). När rätt vikt uppnås flyttar man över vikterna till den nya axeln som då ska bete sig likadant på linjalerna – den ska stanna kvar i den position man ställt den.
Om man nu vill ha exakt samma balansfaktor på den nya axeln får man borra bort material i vevskivorna i den tunga änden (den del som vill ställa sig nedåt) tills den står stilla på linjalerna med den vikt man satt i vevstaken.
Jim Lundberg





