Slirande koppling på Husqvarna Novolette

Fråga: Renoverar en Husqvarna Novolette 3311. Kopplingen slirar när jag gasar på. Hur fungerar kopplingen, är det en kona eller någon form av ”korkar” och kan den justeras utifrån enkelt? Har inte haft tillfälle än att demontera den.

Magnus

 

Svar: Om det är en Novolette som heter 3311 är årsmodellen 1953 och den motorn har ingen friktionskoppling utan en kulkoppling i remskivan som inte kan slira utan är ”antingen eller”. Det handlar om två stålkulor som tvingas in i hål och låser upp remskivan i den utgående axeln.

Om du upplever någon form av slirning så kan det bara vara remmen som slirar i remskivan eller att medbringarhylsan som sitter på den utgående axelns kona har lossnat. Hylsan har två hål där tidigare nämnda kulor trycks in vid inkoppling. Om hylsan släppt från axeln kommer axeln att rotera utan att dra med sig hylsan (och remskivan) i rotationen.

Om hylsan tenderar att lossna från axeln kan man behöva slipa in hylsan på axelns kona med ventilslippasta. Man har då på en liten klick pasta på axeln. Sedan trär man på hylsan och vrider den upprepade gånger fram och tillbaka tills ytorna som ligger mot varandra är mattgrå. Se till att ingen pasta kommer i kontakt med packboxen inne vid blocket – då kan denna nötas ner på kort tid av pastans hårda slipkorn.

Knacka fast konan på axeln och montera remskivan med alla tillbehör. En komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra) finns i Stora Tvåtaktsboken, del 1

Jim Lundberg

Slirande koppling på Husqvarna Novolette
Montering av remskivan samt kopplingsdelarna.

Rulla till toppen