Fråga: Hej, jag har en Volvo B18-motor som inte går jättebra, den bränner lite olja. På cylinder 1 (räknat framifrån) går den bra och stiftet har sett fint ut. På cylinder 2 går den sådär – den bränner lite olja där så stiftet är lite sotigt. På cylinder 3 går den bra och stiftet ser fint ut men på cylinder 4 går den knappt. Den bränner olja och stiftet sotar igen så den går dåligt på cylinder 4.
Classic Motor är en mycket bra sida och jag har fått massa hjälp med mina gamla motorer.
Melvin B
Svar: Det kan bero på två saker – antingen att olja läcker förbi ventilstyrningarna eller att olja läcker förbi kolvringarna. I värsta fall bägge sakerna. Volvomotorn har gummitätningar på ventilskaften och om dessa är spruckna kan man börja med att byta dessa. Det räcker med att lossa vipparmsbryggan och trycka på nya tätningar på ventilskaften.
Om detta inte visa sig hjälpa mot oljiga tändstift kan felet vara slitna ventilstyrningar eller slitna kolvringar. Jag har sett volvomotorer där vissa kolvringar varit av utan att motorn gått särskilt dåligt. Däremot har oljeförbrukningen varit onormalt hög. Om det är styrningarna eller ringarna som är orsaken måste motorn tas isär.
Ibland kan orsaken till att det hamnar mycket olja i förbränningsrummet vara slitna vevstakslager. Om lagerspelet fördubblas så fyrdubblas oljegenomgången och då stänker det upp så mycket olja i cylindrarna att ringarna inte orkar hålla mot.
Kul att du gillar vår hemsida!
Jim Lundberg





