Fråga: Hej! Jag har en NSU Quickly från 1963, tvåväxlad. En dag så gick det inte att trampa igång den, tramporna sitter stenhårt fast. Mopeden går att rulla igång och bromsarna går att använda. När väl mopeden är igång så frihjulas tramporna så de går att snurra framåt. Vad kan ha hänt?
MVH Mattias
Svar: NSU-motorn har ett lite speciellt pedalarrangemang där en del saker kan gå fel. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 29 andra). På översta bilden ser man den medbringare med tänder som antingen kopplar ihop pedalerna med motorn vid start (trampar framåt) eller pedalerna med bromsstaget vid bromsning (trampar bakåt).
Medbringaren har en fjäderbygel (rödmålad) runt sig som fungerar som en broms så att medbringaren rör sig i sidled vid start och bromsning. Bygeln ligger mellan två klackar i blocket (rödmålade). Om medbringaren inte rör sig i sidled kan dess tänder inte greppa i avsedd del och då tappar man start eller bromsfunktionen. Detta kan bero på att fjäderbygeln är slapp eller att medbringaren kärvar på pedalaxeln.
En annan sak med denna motor är att man inte ska vrida på pedalaxeln om någon av pedalerna tagits bort. Då kan delar lägga sig fel inne i motorn. På mittenbilden ser man hur det ska se ut om allt är bra. Hylsan runt axeln ligger helt inne i sitt hål i blocket.
På bilden längst ner har hylsan glidit ut vilket betyder att något har hoppat snett inne i motorn. Observera att man inte kan knacka in hylsan utan man måste ta av den vänstra blockhalvan fr att lägga delarna till rätta. Om man lossar pedalerna bör man ersätta dessa med slangklämmor som man drar fast på axeln dikt mot blocket så att inget händer om man råkar vrida på pedalaxeln.
Jim Lundberg






