Svårstartad Honda MT 5

Fråga: Hej, har köpt en Honda MT 5 ca 1990 svart & gul som stått ett tiotal år. Ny bensin och ett nytt stift är ditsatt samt nytt batteri. Förgasaren är rengjord och gnista finns, men den startar ej på kick och hostar till en gång om man puttar igång den men dör sedan och blir sur. Tar man ur stiftet och torkar det så går samma procedur att upprepa igen men den går inte att få igång så den går utan surar bara stiftet. Har provat att bogsera den med annat fordon i 500 meter men den gör inte ett hostande förutom ovan nämnda precis när man torkat av

Kan gnistan vara för dålig? Känns som de är bra kompression om man sätter fingret i tändstiftshålet Gnistan är ju blå men inte jättestor.

Marcus Rosdahl

 

Svar: Om tändstiftet blir blött efter ett startförsök så är gnistan troligtvis för klen. Testa gnistan utanför motorn med ett tändstift som har en avklippt sidoelektrod. En frisk tändspole ska kunna ge en 5 mm lång gnista ute i fria luften m den ska klara av att ge en 0,5 mm lång gnista under kompressionstryck.

Dålig kompression kan också ge en svårstartad motor, men om den väl startat ska den fungera. En kompis till mig testade med att köra sin moped utan kolvringar. Det krävdes en rejäl backe för att den skulle starta och den hade dålig ork när den väl gick. Kolla kompressionstrycket med en mätare. På en moped bör trycket uppgå till 4-5 kilo om allt är bra.

Det kan eventuellt vara så att motorn för fet blandning – alltså för mycket bränsle i förhållande till luft, men då borde den vara hyfsat lättstartad när den är kall och därefter fyrtakta våldsamt. I varmt tillstånd kommer den knappast att starta.

Jim Lundberg

Svårstartad Honda MT 5
Fabrikstillverkat teststift med jordklämma. En frisk tändspole måste kunna ge en gnista på cirka 5 mm i fria luften om det ska bli ska bli någon gnista under kompressionstryck även om elektrodavståndet bara är 0,5 mm.

Rulla till toppen