Fråga: Hej Jim! Är fast för att toppackning på min JB 128 cc ej håller. Har planat toppen så den är okej, men då gick packningen igen. Kan det vara knas med cylindern så den ska planas också? Låter konstigt då den är av gjutjärn. Förslag?
Arne Persson
Svar: Tidiga JB 128-motorer har klent gods i topplocken. Detta i kombination med att topplocksskruvarna sitter långt från varandra i sidled leder ofta till att locket reser sig på mitten så att det i princip uppstår en glipa när man drar åt muttrarna. Läckaget uppstår då i fram- och bakkant där det är som längst mellan pinnskruvarna. Att dra åt muttrarna hårdare hjälper inte utan kan istället förvärra läget.
Man kanske kan lösa problemet med att slipa topplockets tätningsyta så att den blir aningen bågformad så att mitten av främre och bakre ytan ligger mot packningen först och att man sedan ”drar ner” lockets sidor med muttrarna. Eventuellt kan ett mjukare packningsmaterial hjälpa. Ett sådant är grafitlaminat. Kolla med Kuntze & Co.
Det finns förbättrade topplock till JB 128 där man gjutit in två rillor på tvären mellan de högra och vänstra hålen för pinnskruvarna. Dessa rillor ser man om man tittar ner mellan flänsarna. Topplocken med rillor är styvare och håller tätt. Tänk bara på att JB128:an och JB 150:an har snarlika topplock, men att avstånden mellan hålen är större på JB 150. Ta med topplocket eller packningen när du går på marknad. Att cylinderns skulle slagit sig låter osannolikt men kan lätt kollas med en stållinjal som man lägger på cylinderns tätningsyta. Håll en lampa bakom så syns minsta glipa.
Jim Lundberg





