Kopplingsjustering på Husqvarna Cornette

Fråga: Tjenare! Har en Husqvarna Cornette 4122 2-växlad med trampor som jag har fixat lite med till och från. Jag fick ”Stora Tvåtaktsboken del 2” av min bror. Har kollat igenom där och såg att kopplingsarmen ska vara 15 mm från oljepluggen och min ligger i mot den. Så jag kopplade loss kopplingswiren, kortade av den, pumpade in olja i den sen så spände jag fast den med 15 mm mellanrum.

Men då kunde jag inte få i en enda växel. Förstår inte varför. Sen justerade jag wiren från handtaget och när den är i mot oljepluggen kan man få i växlarna. Varför händer detta? Efter allt det här upptäckte jag att växlarna har bytt plats. Alltså, på handtaget. Det står inristat i handtaget växel 1, 0, 2. Men nu ligger dem så här växel 0, 1 , 2. Varför har detta hänt?

Tack på förhand

Oscar Kirkhaug

 

Svar: Du har nog missförstått själva justeringen. När vajern inte sitter på kopplingsarmen ska armen stanna cirka 15 mm från oljepluggen när den dras framåt. Det här som kopplingen precis ska till att frikoppla. Detta läge justeras inte med vajern utan med shimsbrickorna som ligger under tryckstiftet som sitter i kopplingskorgens centrum (nedre bilden). Om armen stannar tidigare eller senare än rekommenderade 15 mm (det är inte noga på millimetern) så måste transmissionskåpan alltså tas bort och sedan får man lägga till eller ta bort shims tills spelet blir det rätta mellan armen och pluggen. När du sedan hänger dit vajern ska den också ha ett spel, men då är det 2-3 mm som gäller. Om vajern saknar spel eller till och med är för kort finns det risk att kopplingen slirar. Dessutom nöter man onödigt mycket på lagret som tryckstiftet sitter i.

När det gäller växeln så fungerar den så här: Om man tar bort vajern (eller slackar den) så drar en returfjäder inne i motorn i tvåans växel (fjädern syns på bild 22/sidan 146 i Stora Tvåtaktsboken, del 2). Det är den växel som motorn automatiskt vill lägga i. För att få i friläget måste man dra i växelarmen ovanpå motorn så att den rör sig bakåt och vill man lägga i ettans växel får man dra den ytterligare bakåt.

Så här arbetar de flesta växelhandtag (Vespa undantaget): När man vrider handtaget mot friläge och ettan så drar handtaget i vajern och när man vill lägga i tvåan vrider man handtaget åt andra hållet så att vajern slackas varvid fjädern på bild 22 drar i tvåan. Vissa växelhandtag har dock uttag för två vajrar – en som drar åt vardera hållet och hänger man dit vajern i fel hål på ett sådant handtag hamnar ettan där tvåan ligger och omvänt. Men att de skulle kunna hamna i ordningen 0-1-2 borde vara omöjligt eftersom de ligger 1-0-2 i motorn.

Jim Lundberg

Kopplingsjustering på Husqvarna Cornette
Läget på kopplingsarmen justeras genom att man tar bort eller lägger till brickor under tryckstiftet tills armen stannar 15 mm från pluggen som på övre bilden.

Rulla till toppen