Fråga: Hei Jim, Jeg har fulgt din serie som omhandler LED lys med interesse. Min Austin Seven fra 1936 (6 Volt) har såkalte semaforer som retningsvisere. Problemet er at medtrafikanter ikke ser ut til å være oppmerksomme på dem når semaforen vippes ut.
Et engelsk firma, Classic dynamo and regulator conversions, tilbød LED lys med innebygget blinkfunksjon.
Jeg kjøpte et par av dem for å sette dem i semaforene, men det ser ut til at spenningsfallet ut i semaforen er for stort til at blinkfunksjonen virker. Lampen i semaforen får jo strøm når semaforen vipper ut. Vet du om det finnes et, helst elektronisk, blinkrelé som kan settes på ledningen som går ut til pæren?
Hilsen
Jostein Soppeland, Norge
Svar: Eftersom LED-lampor drar så lite ström borde det inte bli särskilt stort spänningsfall ut till körriktningsvisarna (eller ”pilar” som vi även sa i Sverige). Har du testat med att koppla lamporna direkt till batteriet för att se om de blinkar då?
Gamla blinkersreläer är ofta av varmtrådstyp där en upphettad tråd påverkar en kontakt. Dessa reläer kräver en viss strömstyrka (samma strömstyrka som lampan drar) för att fungera och om man byter ut glödlamporna mot LED-lampor brukar man antingen montera ett belastningsmotstånd (dummy) för att reläet ska arbeta normalt, eller så byter man ut reläet till ett som är konstruerat för LED-lampor. Kolla med CTA Service.
Men du byter till ett passande blinkersrelä bör du nog byta ut LED-lamporna till några som inte har en inbyggd blinkfunktion. Annars kan blinkningarna troligtvis bli väldigt orytmiska.
Jim Lundberg




