Fråga: Jag har en motorcykel, Triumph Tiger 955i-2002 där magneten till hastighetsgivaren i framnavet går sönder och motorcykeln slutar att visa hastigheten. Ibland hoppar drivtabbarna ur sitt läge på magneten som slutar snurra.
Min fråga är: Kan man tillverka ett hus i aluminium och borra in neodymmagneter med diametern 5 mm, 4 till 5stycken, runt varvet? Hur kan man på ett säkert sätt mäta originalmagneten för att veta hur måna magnetiska zoner den har så att man får rättvisande hastighetsmätare? Magneten går inte att köpa separat utan hela givarenheten måste köpas och den är dyr.
Micke
Svar: Jag är inte insatt i just denna givare, men principen är att magneterna skapar pulser i givaren när de passerar denna. Hastighetsmätaren räknar sedan om dessa pulser utifrån deras frekvens (antal pulser per tidsenhet). Detta innebär i sin tur att man måste ha rätt antal magneter för att få rätt antal pulser per hjulvarv.
När man ska kolla en magnetspolaritet och position kan man använda en vanlig kompass, men om det är flera magneter som befinner sig inom ett begränsat område kan det vara svårt för kompassen att hitta varje enskild magnet. Då kan man använda en smal stång (magnetisk) som ”givare”. Helst av mjukt järn som inte förblir magnetiskt. Tråden bör vara någon decimeter lång så att kompassen hamnar utanför magneternas närfält. Man håller trådens ena ände mot kompassen och söker av magneterna med trådens andra ände. Magnetismen leds då genom tråden och påverkar kompassens nål.
Sedan vet jag inte om just neodymmagneter är lämpliga till denna applikation eftersom de ger väldigt starka magnetfält. Det kan vara så att fler magneter än en påverkar givaren så att den inte ger korrekta pulser till mätaren. Inom exempelvis larmutrustning och liknande används relativt svaga magneter för att givarna ska reagera mer distinkt. Kan du inte få ur originalmagneterna i den trasiga delen? Då är ju magneterna rätt på alla vis.
Jim Lundberg





