Flytta tändspole och kondensator på ILO 175 cc UPPDATERAD

Fråga: Hej. Jag har en Monark med ILO 175 cc motor från 1952 mod 400, den har batteri och inget svänghjul. Jag vill flytta ut tändspole och kondensator, men hur kopplar jag? behöver jag ha en generatorspole eller sköter batteriet strömmen? Vilken typ av tändspole och konding ska jag köpa?

Tack

Thomas Olhans

 

Svar: Tyvärr så är kopplingsschemat till Monark M 400 inte så detaljerat. Man har helt utelämnat hur tändsystemet i motorn är draget, men jag vågar ändå påstå att du ska kunna göra så här:

  1. Tändspolen. Ta bort tändspolen från motorn. Förläng den kabel som gick från tändspolens primärlindning till brytarkontakterna så att den räcker ut till den plats där den utanpåliggande tändspolen ska sitta – exempelvis under bensintanken. Likadant gör man med spolens strömmatningskabel.
  2. Kondensatorn. Denna sitter också ansluten till brytarna. Ta bort kondensatorn och klipp bort den kabelsnutt som gick från kondensatorn till brytarna.
  3. Montering. Sätt fast den utanpåliggande tändspolen där du vill ha den. Anslut den förlängda kabeln från brytarna till tändspolens primärlindning samt strömmatningskabeln.  (se understa bilden).

Samma sak gäller för den nya kondensatorn. Den placerar man med fördel vid tändspolen och kondensatorns hölje måste jordas i ramen. Kondensatorn kopplas till samma anslutning på tändspolen som kommer från brytarna. Sista momentet är att skruva i en tändkabel i spolen och klippa den till lagom längd till tändstiftet. Strömförsörjningen sker som tidigare från batteri/generator.

Lämplig tändspole är de universalspolar som finns till mopeder. Kondensatorn kan i princip tas från vilket fordon som helst då nästan alla kondensatorer i tändsystem har en kapacitans på 0,18 – 0,25 µF. Vissa bilkondensatorer har ett fästöra vilket löser både montering och jordning i ett moment. Spolar och kondensatorer finns hos:

Rinab

Mopedrenovering

Norscand

Med flera.

Jim Lundberg

Uppdatering 2016-04-04:

Hej! Tack Jim för snabbt svar angående utflytt av tändspole och konding på ILO 175cc, allt solklart nästan. En sak bara som jag inte får ihop, original tändspole har en kabel till punkt 51 kopplingsplint, det är väl 12v, den andra går till brytare, kondensator, den andra sidan av kondensatorn är minus. Sedan kabeln till tändstift. Var får du in strömförsörjningen av det hela efter utflytt av spole och konding?

Thomas Olhans

Svar: Oj, jag tänkte svänghjulsmagnet av gammal vana. Ber om ursäkt! Vid batteritändning måste man givetvis  ha en strömmatingskabel. Dessutom går tändspolar med enbart ett priämruttag bort eftersom man lägger ström på ena uttaget och brytare/kondensator på det andra.. Jag har ändrat detta i texten. Nummer ”51” i fordonssystem brukar vara strömmatning (från generator) och då ska denna också dras upp till den utanpåliggande spolen.

Jim Lundberg

Flytta tändspole och kondensator på ILO 175 cc UPPDATERAD
Kopplingsschemat till Monark M 400 med ILO-motor visar bara kopplingarna utanför motorn.
Flytta tändspole och kondensator på ILO 175 cc UPPDATERAD
Tändspolen (1) och kondensatorn (2). Tas bort och kabeln från brytare till tändspole förlängs. Samma sak görs med spolens strömmatningskabel (nr 51). Kondensatorns anslutningskabel tas bort helt. Den nya kondensatorn ansluts istället till den yttre tändspolens primäranslutning.
Flytta tändspole och kondensator på ILO 175 cc UPPDATERAD
Utanpåliggande tändspolar finns i två varianter. Har den en enda primäranslutning går den inte att använda i ett system med batteritändning. Då måste den ha två anslutningar som spolen till höger. Det står inte alltid vilken av dessa som ska anslutas till ström och vilken som ska anslutas til brytare/kondensator. Enklast är att prova sig fram till starkaste gnistan. Ingenting kan gå sönder.

Rulla till toppen