Fråga: Hej! Kan ramlager av typ 2RS fungera tillfredsställande som tätningar med hänsyn till vevhuskompressionen på äldre tvåtaktsmotorer som saknar packboxar, typ ILO 98 cc? Om inte är väl bästa lösningen att fräsa ur för ”stefatätningar”?
Mvh Leif
Svar: Jag brukar använda avtätade lager av typen 2RS (RS=Rubberseal, 2=tätning på bägge sidor) i växellådor och andra applikationer där det inte förekommer tryck. Gummitätningarna sitter inte särskilt hårt i lagrets ytterbana och i ett vevhus med hastigt växlande tryck finns det stor risk att tätningen hoppar ur.
Visst kan man prova, men om tätningarna hoppar ur sina lager kommer motorn att sluta fungera – eller i bästa fall gå väldigt illa. De flesta förkrigsmotorer saknar packboxar och har istället grafitimpregnerade tätningsringar, labyrinttätningar eller filtringar. Dessa tätar inte 100-procentigt, men klarar att hålla så pass tätt under dessa korta tryckpulser att motorn går som den ska. Däremot så läcker det nästan alltid ut en skvätt olja ur dessa tätningar, vilket var okej på den tiden.
ILO 98-motorn har labyrinttätningar (svarvade spår i axelhålet som dämpar/bromsar tryckpulser) på bägge sidor av vevaxeln. Som komplement sitter det en grafit/asbestring på svänghjulssidan och en filttätning på drivsidan som ligger mot kedjedrevet (nedre bilden). Jag skulle nog hellre fräsa upp blocket så att en riktig packbox kan monteras. Detta kan göras i en svarv eller stadig pelarborrmaskin. Alternativt med en handdriven fräs. Själva fräsverktyget kan man tillverka själv med exempelvis en bit svarvstål som skär.
Jim Lundberg






