Crescent Raketare som tröttnar av värme

Fråga: Hej! jag har nyss inköpt en Crescent raket från 1961med tvåväxlad Sachs. Motorn är väldigt lättstartad och går väldigt fint. Innan den kommit upp i arbetstemperatur är den stark, med bra ork, dock, när motorn blivit genomvarm känns den väldigt slö, och helt orkeslös i motlut. Vad kan detta bero på?

Mvh

Herman

 

Svar: Helst ska man höra och provköra mopeden ifråga för att ställa rätt diagnos. Felet kan bero på att motorn får för fet bränsleblandning. Då blir den lättstartad i kallt tillstånd eftersom en kall motor vill ha lite fetare blandning – det är därför man har en choke och/eller flödare. Men när motorn blir varm vill den ha en magrare blandning och då leder en fet blandning till att motorn blir tröttare och fyrtaktar tidigt i varvtalsområdet. Fet blandning orsakas av för stort huvudmunstycke, smutsigt luftfilter eller för hög flottörhusnivå, för att nämna några.

Orsaken kan eventuellt vara att packboxarna i vevhuset är utslitna och börjar läcka när de värms upp så att gummit i dem mjuknar. Ibland tappar kolvringarna spänsten vilket förvärras när de blir varma. Kolla att du har den tjocka bakelitpackningen mellan cylinder och förgasare. Utan den kan förgasaren bli så varm att bensinen kokar i förgasaren och då blir blandningen magrare och magrare tills motorn knappt går förrän den svalnat. Startsvårigheter med varm motor kan bero på just ånglås. Både en för fet och för mager blandning ger alltså en tröttare motor. I det senare fallet blir den också väldigt varm.

Det kan även vara tändspolen som håller på att ge upp så att gnistan blir svagare när spolen blivit varm. Även här får man stora startproblem när motorn är varm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen