Fråga: Hej Jim! Jag har en fråga till dig som rör min pågående renovering av en Husqvarna Novolette 1956. Den är helt i original.
Förgasare Bing 1/8/5 (väl rengjord, även bränslesilen)
Munstycke 46
Brytavstånd 0,4 mm
Förtändning 2,2 mm
Fältbrytningsavstånd ca 10 mm
Ingen insugsljuddämpare
Motorn är mycket lättstartad och när den är varm så uppnår man lätt 30 km/h, bra tomgång och acceptabel backtagning vid låga varv.
Vad är då problemet? Jo, allt detta gäller under förutsättning att jag har choken utdragen till hälften (Se bifogad bild). Utan choke går den knackigt. Svårt att få upp varvet. Låter ungefär som när man kör med felaktig inställning av tändningen. Jag vore mycket tacksam för ett tips från dig om vad som kan vara fel!
Hälsningar
Sten Hultman
Svar: Alla inställningar och värden ser bra ut. Det låter som att bränsleblandningen är för mager. Testa så här: Kör på full gas utan choke några kilometer. Stäng av motorn i farten, så den inte hinner gå på tomgång, och rulla in till vägkanten. Ta ur tändstiftet. Om det är brunt är bränsleblandningen korrekt. Är det svart är den för fet och är det vitt är den för mager. Troligtvis det senare i ditt fall.
Mager blandning kan bero på ett för litet huvudmunstycke. Testa gärna med ett annat likadant munstycke då 46 låter riktigt till Novoletten. Ibland sitter det envis smuts i munstycken. Pilla aldrig med ståltråd, utan använd koppartråd (ur en elkabel) när munstycken ska rengöras. Testa gärna med en annan position på trottelnålen – eller prova en annan. Mycket kan hända med en moped på 60 år.
Det kan även bero på att flottörhusnivån är för låg. Bingförgasaren har en ringflottör av mässingsplåt och den kan ibland stukas till så att den lyfter och stänger flottörhusventilen för tidigt (=för låg nivå) eller för sent (=för hög nivå). Kolla även att bränslefiltret i slanganslutningen (vid pilen på bilden oven) är rent. Detta filter glöms ofta bort.
Novolettemotorn har reduceringsväxeln sammanbyggd med vevhuset vilket innebär att det råder vevhuskompression i hela motorblocket. Det innebär att även packboxen innanför remskivan måste vara tät för att motorn ska fungera. Nu brukar en läckande packbox snarare ge en svårstartad motor, men om exempelvis spiralfjädern på någon packbox har hoppat bort i samband med monteringen kan det bli så att gummit i packboxen är så styvt i kallt tillstånd att den sluter tätt, men inte när den är varm och gummit mjuknar.
Kolla även att cylinderfotspackningen och förgasaranslutningen är täta. Drar den tjuvluft borde den i och för sig rusa lite på tomgång.
Jim Lundberg




