Fråga: Min epa är en Volvo Duett med dubbla SU-förgasare. Den drar ca 3 liter/milen. Om man byter till en enkel förgasare kommer min epa att dra mindre bensin?
Casper Moden
Svar: Alla ombyggda fordon med nerväxlade motorer drar lite mer bensin eftersom motorn får snurra fler varv per mil än den gör i en vanlig personbil, men tre liter per mil låter väldigt mycket – även på en Epa. Felet ligger inte i antalet förgasare. Om du tar bort den ena kommer förbrukningen inte att minska särskilt mycket.
Kolla på avgaserna när du gasar på (utan choke). Om de är svarta betyder det att motorn får för mycket bensin i förhållande till luft. SU-förgasarna är väldigt enkla i sin konstruktion och krånglar sällan till skillnad mot andra vakuumförgasare som också börjar med bokstaven ”S”.
Börja med att göra en förgasarjustering. Först ska man synka förgasarna vilket betyder att de ska öppna sina spjäll exakt samtidigt. Normalt gör man det med ett speciellt verktyg som mäter luftströmmen, men man kommer långt med hörseln också. Ta av luftfiltren och ställ dig så att du tittar rakt in i förgasarna. Starta motorn och vrid sakta upp gasreglaget. Lyssna efter i vilken förgasare det börjar låta först. Om allt är okej ska det låta lika mycket ur bägge. Om inte så justerar man detta med axeln som förbinder förgasarnas gasspjäll.
Nästa moment blir att justera blandningen på varje förgasare. I botten på förgasarna sitter en spiralfjäder och en stor mutter (1). Denna mutter styr höjden på nålmunstycken och därmed blandningen. Se till att choken inte är utdragen då denna drar ner nålmunstyckena.
På spjällaxlarna sitter det tomgångsskruvar (5) som är liten spårskruv med en spiralfjäder runt sig. Justera dessa tills tomgången ligger på 800-1000 varv. På sidan av varje förgasare sitter en liten metallknapp som pekar nedåt (6). Trycker man upp den så lyfter man trotteln vilket tillfälligt ”dödar” den förgasaren. Man kan även peta upp trotteln med en skruvmejsel genom insugningshålet.
Med motorn på tomgång trycker man upp exempelvis den främre trotteln och håller kvar så. Nu går motorn dåligt och bara på den bakre förgasaren. Om motorn stannar får man justera upp tomgången några hundra varv. Justera den stora muttern på den bakre förgasaren så att motor varvet blir så högt det kan bli.
Släpp ner trotteln på den främre förgasaren och gör tvärtom – döda den bakre förgasaren och justera muttern på den främre tills högsta varvtal uppnås. När detta är klart bör bägge förgasarna ge rätt (och lika) blandning. Nu är troligtvis tomgången alldeles för hög vilket justeras med tomgångsskruvarna.
Se till att ha förgasarolja i kolvarna under de svarta plastlocken högst upp. Vanlig ATF-olja (automat- eller servoolja) fungerar bra. Om allt detta inte hjälper kan det vara andra fel: otäta flottörer, läckande bränsleledningar och liknande.
Jim Lundberg




