Ryck i växellådan på Puch Dakota

Fråga: Hej! Jag har en Puch Dakota som nyligen blev renoverad. Den går verkligen bra men när man lägger i växel 2 eller 3 så kan man känna ryck, speciellt på 3:an. När jag lägger i växel 3 och släpper kopplingshandtaget och ska gasa på så känns ett ryck, visserligen känns det som att kopplingen slirar (väldigt) lite innan växeln kommer i och det hade kunnat orsaka rycket.

Men nu är det så att när man kör på växel 3 och släpper gasen och börjar gasa igen så rycker det. Precis när växel 3s kuggar tar. Hade en fundering på om det kan vara kopplingen eller att kopplingen är fel inställd men eftersom man känner det när växeln är i och man släpper gasen och börjar gasa igen så borde det vara lådan? Eller vad tror ni? Har varken pengar eller erfarenhet att fixa det denna moppesäsong. Finns det risk för att 3:an eller hela lådan rasar?

Tack på förhand

Sven

 

Svar: Det är lite knepigt att säga vad som är felet utan att ha provkört mopeden ifråga, men det verkar som att rycken blir kraftigare ju högre växel man lägger i. I så fall bör inte felet ligga i växellådan, för där ökar belastningen på drev och axlar ju lägre växel man kör på.

Men för kopplingen, som du också misstänkte, gäller det motsatta – ju högre växel, desto mer belastning blir det på kopplingen och dess lameller. Nu ska tydligen din motor vara nyrenoverad, men jag har sett lameller till puchmotorer där tänderna som ligger ute i korgens slitsar (se övre bilden) nästan är avhuggna. Då får man ett väldigt glapp mellan korg och nav vilket särskilt märks om man gasar och motorbromsar om vartannat. Då kan det klicka och smälla rejält från lamellerna, ungefär som när man kör med en slak kedja. Även slitsarna i kopplingskorgen kan vara upphuggna och ger då än mer glapp.

Att byta lameller på en Puch är inga konstigheter och kräver inga specialverktyg, utom möjligtvis en låsringstång (nedre bilden). Priset för de två lamellerna är ungefär samma som en Calzone på lokala pizzerian (cirka 60 – 90 kronor beroende på handlare). En ny kopplingskorg kostar från 500 kronor och uppåt. Går man på en veteranmarknad kan man hitta fina begagnade korgar för betydligt lägre pris. Tänk bara på att det finns olika antal kuggar på korgens drev så att du inte köper fel.

Kolla även att muttern till det stora startdrevet i transmissionen (skymtar till vänster i nedre bilden) inte har lossnat. Denna ska dras fast ordentligt och låsas med en vikbricka. Det vore dumt av mig att säga att motorn inte kommer att rasa, men puchväxellådorna är robusta och risken är väl inte överhängande, men givetvis bör du kolla vad som orsakar dessa ryck. Om exempelvis  muttern till startdrevet ramlar bort och far in mellan dreven kan skadorna bli stora – även på föraren då bakhjulet kommer att låsa sig. Om du vill göra jobbet själv så finns det en komplett reparationsanvisning för Puch V3-motor i Stora Tvåtaktsboken, del 1.

Jim Lundberg

Ryck i växellådan på Puch Dakota
Det är lätt att byta lameller och kopplingskorg på Puchmotorn. Enda ”specialverktyget” som krävs är en låsringstång.

Rulla till toppen