Avgasrör till trimmad Saab tvåtakt

Fråga: Jag har en motor från en Saab 96 tvåtakt med trippelförgasare. Jag tänker bygga bus med denna men vill inte skada motorn i onödan. Min fråga rör avgassystem och främst längd på desamma. Planen är att ha det gjutna ”grenröret” kvar för att spara plats, men hur bör jag göra med resten. Har läst lite om övertryck och mottryck och tryck hit och tryck dit, men blir inte riktigt klok. Finns det någon formel för hur man räknar? Är ett originalsystem till dessa bilar anpassat alls? Om man kortar det till hälften, kan maskinen ta skada då?

Tacksam för de svar som kan ges, medveten om att frågan är luddig.

Emanuel

Svar: Avgassystem till tvåtaktsmotorer är en vetenskap för sig. Formlerna för att räkna ut dimensioner och utformning till ett optimalt avgassystem till dessa är komplicerade. Turligt nog finns uträkningarna till Saab 96 redan och finns bland annat i XP-manualen som går att beställa från Classic Saab Racing. I manualen finns byggbeskrivningar med mera.

Ett alternativ är att plocka på ett vanligt 2″-system. Classic Saab Racing har jämfört ett sådant med ett standardsystem på en rullande landsväg och mätt upp en effektökning på fem hästkrafter. En blygsam siffra kan tyckas, men det motsvarar mer än tio procents effektökning.

Originalsystemen till Saab 96 är anpassade till bland annat då rådande lagkrav, bullernivå, bränsleförbrukning och effekt. Det är med andra ord en kompromiss som knappast är optimalt för tävlingsbruk.

Vill du korta av avgasröret till hälften är det okej. Det förekom ibland vid bankörningar då avgaspipan drogs ut under passagerardörren. Dock blev resultatet av detta mest en högre ljudnivå och oljig sida, medan motorns effekt inte påverkades nämnbart, om det rörde sig om originalsystem.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen