Fråga: Hej Jim. Har en NV 25 Blixt från 1953, typ samma som NV 20 fast med kromade skärmar och fälgar och långsadel. Beställde en fälg 1.60×19 och när jag jämför med originalfälgen så skiljer det på Zigsack-mönstret där ekrarna ska sitta.
Det är bredare mönster på den gamla fälgen. Provade att ekra den nya fälgen men det blir en liten brytning där ekernippeln sluter upp mot ekern, så troligen ska man ha en fälg med bredare Zigzack-mönster till halvnav stämmer denna teori och var kan man hitta en fälg kromad till denna modell.
Mvh Johan Larsson.
Svar: Om det uppstår brytningar i ekrarna efter montering är något fel. Troligtvis är inte hålen i fälgen borrade i rätt vinkel för ditt nav. Detta kan leda till att ekrarna brister där de är böjda på grund av utmattning. Ibland kan man kompensera (om vinkelfelet ligger i rotationsriktningen) genom att välja en annan längd på ekrarna, men det kan bli mycket pyssel innan man hittat rätt. På vissa hjul har man ”en-kryss” och på andra har man ”två-kryss”. Det betyder att varje eker har en eller två korsande ekrar. Alternativt har man solfjäderekring där ingen eker korsar någon annan.
Ibland kan man korrigera vinkeln på hålet om vinkelfelet är litet. Då filar man upp hålet med en rundfil åt det håll som ger nippeln rätt vinkel. Om fälgen är kromad måste man fila från den kromade sidan – annars kan det lossna kromflagor runt hålet. Man kan givetvis inte fila för mycket eftersom nippelns skalle inte ska kunna dras igenom hålet.
Men helst ska man ju skaffa en fälg som passar direkt utan modifieringar. Bäst är att ta med originalfälgen till en Mc-handlare så man kan jämföra direkt.
Jim Lundberg




