Fråga: Hej! Jag har en Puch Dakota i min ägo som på sistone har börjat kärva rätt rejält i kopplingen. Det är nämligen så att den inte frikopplar helt oavsett hur mycket jag än spänner kopplingswiren, då det smäller till rätt bra när man växlar m.m. Då undrar jag hur man går vidare med detta. Är det dragbulten som man kommer åt under centreringsskruven och hur justerar man den?
Mvh Erik
Svar: Felet kan vara att kopplingskorgen och lamellerna har huggit spår i varandra så att de hakar fast och inte kan frikoppla helt. Det blir som en bajonettfattning. Detta är inte helt ovanligt på Puchmotorerna med sin lilla kopplingskorg som dessutom roterar med vevaxelvarvtal. För att konstatera detta tar man bort transmissionskåpan på motorns högra sida. Men kolla först att vajern inte är rostig eller blivit klämd mellan gaffel och styrstopp.
När det gäller kopplingsjusteringen så kan man givetvis börja med den, även om felet nog inte ligger där. Fast om dragbulten är väldigt feljusterad kan kopplingen bli trög på grund av felaktig geometri mellan dragbulten och kopplingsaxeln. När dragbulten är rätt inställd ska den flata sidan på kopplingsaxeln (gul på bilden) ligga i 90 graders vinkel mot dragbulten. Spelet i kopplingsarmen ska vara cirka 3 mm. Då kopplingsarmen sitter på splines på kopplingsaxeln går även den att justera läget på. Vinkeln ”A” mellan flatsidan och armen ska vara cirka 58 grader för att armen i sin tur ska lira ihop med kopplingsvajern.
Jim Lundberg

Kopplingsarmen går att flytta runt på axeln och vinkeln ”A” mellan flatsidan och armen ska vara 58 grader för att vajern ska arbeta som den ska.
När allt är rätt ska det finnas ett spel på 3 mm i kopplingsarmen.




