Fråga: Hej Jim! Några frågor om ILO och annat! Är det tanken att man skall kunna se brytarna öppna i genom hålen i svänghjulet? Hur jag än försöker med olika brytaröppningar så verkar brytarna ha öppnat när dom kommer i synfältet så att säga.
Råkade grilla tändkabeln lite lätt med gasolbrännnaren! I och med att den (tändkabeln) inte går att byta på Supermeticspolen så måste den lagas på något sätt – hur?
Vad är din åsikt om bästa tändstiftet? Både till typ och fabrikat?
Håkan
Svar: Om man inte ser brytarna genom hålet när de ska öppna kan det bero på att brytarna är utslitna eller stukade. Fast det är inte ovanligt att man ser brytarna i kanten på hålet – alltså inte mitt i – så att man får kika lite på snedden.
Grillade tändkablar är lätt att fixa till. Putsa bort eventuellt sot och smälta droppar av isoleringen. Tvätta sedan kabeln med thinner eller aceton och dra på en krympslang över skadan. Se till att slangen är några centimeter längre än skadan så den sluter tätt. Om man vill få det helt tätt kan man stryka på ett tunt lager smältlim på tändkabeln först. Sedan är det dags för gasolbrännaren igen – fast på avstånd. Annars är det lugnare med en vanlig cigarettändare eller varmluftspistol så man inte bränner sönder krympslangen. Den krymper redan vid cirka 70 grader och klarar cirka 125 grader (arbetstemperatur)
När det gäller tändstift har jag ingen åsikt. Jag stoppar i alla möjliga tändstift i mina mopeder och enda skillnaden jag upptäckt är att motorn kan fyrtakta olika tidigt med olika tändstift, men då skiljer det bara några få km/t. Ibland har jag blästrat gamla 50-talsstift som suttit i någon gammal motor och dessa har fungerat, någon gång har jag grävt upp tändstift ur gräsmattan som också fungerat efter blästring. Mitt tips är att bara se till att värmetalet och gänglängden (12,7 mm) blir den rätta. Sedan kör man och kollar hur det fungerar – byt fabrikat om något krånglar på grund av tändstiftet.
Jim Lundberg




