Fråga: Jag har en förgasare av moppestorlek, vilken vid öppnandet var fylld med vit oxid (från gammal soppa, vatten m.m. antar jag). Det var Inga större problem att göra rent den ifrån den synliga vita skiten, men det verkar som om det även är igensatt i någonav dom borrade kanalerna; Motorn reagerar inte när jag vrider på bland-skruven. Det är uppenbart att blandskruven skall kunna funka. Dels så sitter den där med fjäder och allt, dels så är kanalerna borrade och pluggade i änden så som det blir när dom har borrats ifrån fabriken.
Har försökt med tryckluft, men det verkar inte funka (8 bar). Funderade på att försöka rent mekaniskt bråka sig ner i kanalerna med en halvtjock fiskelina (massiv nylon). Har inte provat än. Någon som har något annat tips på hur man skall kunna få bort skiten ur borrningarna?
Erik
Svar: Den vita oxid som uppstår i förgasare bildas även i de små kanaler som finns i förgasarhuset. Jag tror inte att man ska försöka peta/krafsa ur oxiden mekaniskt då det finns risk för att pulvret packas till i kanalerna likt krutet på en gammal musköt. Möjligtvis kan man använda en väldigt tunn borr som man vrider runt med bara fingrarna. Borrens spår matar då ut oxiden när den vrids. Numera finns det ultraljudstvättar till överkomliga priser. Dessa åstadkommer små ”mikroexplosioner” (kavitation) i tvättvätskan som skakar ur smutsen – även på djupet.
Oxider har dock en akilleshäl – syror. Dessa angriper oxider väldigt effektivt. Ett av mig oprövat tips är att doppa förgasaren i Kalkosan (avkalkningsmedel med fosforsyra och citronsyra) som man hittar i en vanlig affär. Men det är inte helt riskfritt eftersom syror angriper aluminium och zink – två vanliga material i förgasare. Lämna inte förgasaren i kalkosan mer än cirka 20 minuter. Vad jag har förstått ska man använda lösningen outspädd. Skölj noga efteråt med vatten och upprepa vid behov. Blås torrt med tryckluft.
Jim Lundberg




