Fråga: Hej, efter att ha sysslat med hojar från 50-talet har jag nu moderniserat mig och köpt en Honda CX500 från 1978. Den har stått i 8 år och ville först inte starta alls. Efter att ha tömt flottörhusen på gammal bensin och blåst rent inloppet dit så startade den och gick fint. Dagen efter var jag tillbaka på ruta ett; död. Gnista finns men tändstiften är helt torra så det lutar åt förgasarna. Kan Du tipsa något som går att utföra utan att demontera förgasarna? Det verkar vara ett stort projekt.
Lennart Löfqvist
Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med Honda CX 500, men många japanska motorcyklar har en vakuumstyrd bensinkran där en slang från insuget går till ett membran på kranen. På dessa motorcyklar brukar det finnas ett ”PRI”-läge (Prime) på kranen som används vid första starten på våren. I PRI-läget öppnas kranen manuellt så att motorn får bensin och kan starta. Sedan slår man om kranen till läge ”ON” vilket innebär att kranen bara släpper ut bensin när motorns vakuum når kranen. Tanken med detta är att kranen stänger sig själv när motorn stannar så att det inte ska kunna läcka och flöda över bensin. Men då förgasarnas flottörhus fyllts upp med bränsle räcker det för att starta – sedan öppnar ju kranen och släpper på mer bensin. Om vakuumslangen är torr och sprucken så kommer inte kranen att släppa ut bensin i läge ”ON”. Sätter man kranen i PRI-läget ska det dock komma bensin, oavsett vakuumslangens skick.
Det kan även vara förgasarfel, men då motorn har fler förgasare borde någon av dessa hålla igång motorn. Det är inte troligt att samtliga förgasare har samma fel, så bensintillförseln är mitt tips.
Jim Lundberg




