Fråga: Hej! Jag har problem med min Piaggio Ciao från 1978. Den är i väldigt fint skick för sin ålder. Vad jag vet så är den inte trimmad utan helt original förut avgassystemet. Jag har inte ägt den så länge och knappt kört något eftersom den är opålitlig.
Förra sommaren var den lättstartad, men dog gärna på tomgång. När den väl var varm och man hade varv uppe gick den väldigt bra. När jag stannade för trafikljus så hade den inte längre någon ork. Ibland dog den och gick sedan inte att starta igen utan man fick vänta en stund tills den kylt av sig.
I år kom jag inte så långt. Den startar med choke men när man kör iväg och choken åker upp så dör den. Efter några försök kom jag iväg och den varvade piggt, men sedan tappade den orken och dog 30 sekunder senare.
Jag har inga större mopedkunskaper, men jag har bytt rätt många delar för att komma tillrätta med problemet, utan framgång. Förgasaren har jag rengjort, men det var ingen smuts i varken förgasaren, bränslefiltret eller tanken. Följande delar har jag bytt: Tändstift, luftfilter, tanklock (med ventilationshål), kondensator, bensinkran, bensinslang, bränslefilter och nya packningar till förgasaren.
Tacksam för hjälp!
Filip
Svar: Om du är helt säker på att förgasaren är fri från föroreningar i samtliga kanaler och munstycken tycker jag att det lutar åt att packboxen i vevhuset har börjat läcka. Den sitter innanför svänghjulet och går att byta utifrån. Då måste man ha en särskild svänghjulsavdragare med gängan M17x1. Packboxen har måtten 15x24x5 mm och finns bland annat hos Jacking AB, telefon 0227-133 22. Hur du tar ur packboxen kan du läsa om i frågan Min Zündapp dog under färd
Du kan också kolla hur tändstiftet ser ut efter att motorn tjuvstannat. Är det torrt så kommer det inget bränsle (packboxar, bränsleledning, förgasare med mera) och är stiftet blött är gnistan förmodligen för klen.
Jim Lundberg




