Seg Ciao Bravo med 100 mil på mätaren

Fråga: Hej! Jag har en Ciao Bravo som stått ett antal år. Nu har jag gått igenom den genom att rengöra förgasare/nya munstycken, ställt in brytarspets på 0,40 mm, bytt tändstift, kollat gnista och bytt kopplingsbackar. Mopeden har gått ca 100 mil sedan ny och är tillverkad 1999 men har stått avställd i varmgarage sedan 2000.

Efter genomgången startar den lätt men är otroligt seg i starten då man sitter på eller bara har hjulet i backen. På stödet varvar den fint. Jag mätte därför kompressionen och fick ca 10 kg då jag testade. Verkar således OK. Kompressionen fick heller ingen nämnvärd ökning då jag provade att hälla en tesked olja in i cylindern. Vad mer kan jag tänkas behöva prova? Funderar på att byta kolven men av kompressionsprovet att döma verkar den inte vara problemet.

Tacksam för svar!

Victor

 

Svar: Ett kompressionstryck på 10 kilo är väldigt högt så därför bör kolv och kolvringar vara täta och fina i cylindern. Ciao-motorerna brukar ha fast ”tändplatta” och förtändningen ställs då med brytaravståndet.

Därför är det bra att kolla vad förtändningen hamnat när man justerat brytarna. I teorin ska rätt brytaravstånd ge rätt förtändning, men så sker inte alltid. En uppgift jag har är att Ciao ska ha en förtändning på cirka 19 grader. Det innebär att i det ögonblick som brytarna precis ska till att öppna ska svänghjulet kunna vridas 19 grader för att kolven ska nå övre dödläget. De uppgifter jag har är att brytaravståndet ska vara 0,40-0,50 mm.

Om man inte har en gradskiva kan man ganska precis kolla förtändningen med hjälp av fläktvingarna på svänghjulet. Det är 10 grader mellan varje fläktvinge och då kan man göra som på bilden ovan. Man ställer kolven i övre dödläget och gör en markering på blocket och den fläktvinge som ligger närmast. Sedan vrider man hjulet mot rotationsriktningen tills man passerat markeringen med två fläktvingar, eller snarare två mellanrum mellan fläktvingarna. Då har man backat hjulet cirka 20 grader så att motorn står i tändläget och då märker man upp den fläktvingen som står mitt för markeringen i blocket. Det är i detta läge som brytarna ska öppna om brytaravståndet är rätt.

Eftersom din Ciao inte gått så långt bör felet inte ligga i ett igensotat avgassystem. Däremot kan det vara någon kanal/munstycke i förgasaren som inte har blivit helt rengjort. Det är väldigt vanligt att det blir stopp i förgasarna när ett fordon stått still som länge som din moped har gjort.

Jim Lundberg

Rulla till toppen