Fråga: Hej Jim. Blev mycket förvånad när min Erlan Monarped inte startade i kväll när jag skulle på min snusköparrunda! Visar sig att centrummuttern till svänghjulet har lossat och det snurrar fritt på axeln. Ja, min huvudfråga är hur jag ska återmontera svänghjulet i rätt position för brytarens ”kam” ska hamna rätt. Finns det någon markering eller hur ska jag gå till väga?
Johan Nilsson.
Svar: Nu vet jag inte vilken motor som sitter på din Erlan, men troligtvis ska det sitta en krysskil i axeln (Vissa äldre Monarkmopeder har ett stift istället för kil i vevaxeln). Om svänghjulet har lossnat finns det stor risk för att kilen klippts av så att halva kilen sitter kvar i sitt spår i axeln. Ibland kan det vara svårt att hitta kilspåret i axeln då kilen sitter med tajt passning i spåret. Kolla med förstoringsglas. Man kan även spruta på tunn olja (symaskinsolja, WD 40 eller 5-56) på axeln, vänta en stund så oljan hinner sugas in mellan kil och axel och sedan torka torrt. Sedan pudrar man axeln med talk. Talken kommer att suga upp oljan så att talken mörknar där kilspåret är. Man kan skynda på processen genom att värma axeln lite med en cigarettändare.
Eftersom kilen ser ut som en halvmåne kan man knacka på den i ena änden så reser sig den andra änden. Använd en vanlig spårmejsel och knacka på den med en liten hammare. Om det har uppstått skador på vevaxeln i form av runtgående repor måste dessa tas bort om hjulet ska sitta kvar i framtiden. Då har man på en liten klick ventilslippasta på axeln. Därefter trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills ytorna i hjul och på axel är släta och mattgrå i färgen. Se bara till att ta bort all pasta och att ingen pasta kommer i kontakt med packboxen eller tändsystemet. Pastan slipar effektivt och kan göra rejäl skada om den blir kvar. Om det är en ILO-motor bör kilen vara 2 mm tjock och 12-13 mm lång. Då heter den WK 2×12 eller WK 2×13. Kilar finns bland anat hos Jacking AB, telefon 0227 – 133 22.
Om ”worst case scenario” skulle uppstå – alltså att kilspåret är skadat eller att eventuellt styrstift klippts av så kan man göra så här vid tändningsinställning:
Lossa svänghjulet och ställ kolven i förtändningsläget (ILO FP 50: 4-4,5 mm ILO Piano: 2,5 mm). Skjut på svänghjulet löst på axeln och vrid det i rotationsriktningen (utan att dra med axeln) tills brytarna precis ska till att öppna. Stanna där och knacka in svänghjulet så att det fastnar på sin kona. Dra sedan åt muttern och kolla att inget ändrats under åtdragningen. Detta förfaringssätt är standard på bland andra Victoria- och Villiersmotorer som helt saknar kil och kilspår. Har du en momentnyckel drar du muttern med 2,5-3,0 kgm (kilogrammeter). Dra aldrig muttern för hårt – då kan navet i svänghjulet spricka.
Jim Lundberg
Uppdaterad 2016-05-16: Johan har skickat in bilder (de tre nedersta) på operationen som verkar blivit lyckad!









