Zündapp KS 50 som tappat gnistan

Fråga: Hej! har en Zündapp KS 50 från ca 1971-72 gissar jag. Tror motorn heter 278 och har treväxlad fot. Motorn har ingen gnista. Har kollat stiftet, men när jag snurrar svänghjulet är det som att det tar i lite i tändspole och ljusspole. Ramlagren verkar inte vara glappa, har filat lite på brytarna utan resultat, märkte även att brytarkontakterna inte riktigt ligger som dom ska, dom är som förskjutna i sidled men dom stänger i alla fall… Skruvade även ur den svarta elkabeln från motorn den är väl till stoppen? Några tips på vad jag börjar med för att få till gnistan?

/Tage

 

Svar: Ingen av spolarna i tändsystemet får röra vid svänghjulet utan det ska vara en luftspalt på cirka 0,2 mm mellan hjulets magneter och spolarnas polskor. Men börja med att lossa svänghjulet och kolla så att det inte ligger något skräp på konornas ytor på axeln och i svänghjulets nav som kan få det att kasta. För att få till rätt avstånd mellan magneter och spolar så gör man så här. Dra fast svänghjulet på axeln. Lossa bägge fästskruvarna till en av spolarna några varv. Stick in ett bladmått på 0,20 mm mellan varje polsko och magneterna. Här kan man använda en dubbelvikt remsa klippt ur en öl- eller läskburk som har 0,10 mm tjocklek på sidorna. Dra sedan åt spolens skruvar medan bladmåtten/remsorna sitter kvar. Upprepa med andra spolen.

Det låter spontant som att det är dags för ett byte av brytare om kontakterna ligger lite omlott. Brytaravståndet (max öppna) ska vara 0,35-0,45 mm på din motor. Förtändningen ska vara cirka 1,8 mm och justeras genom att vrida hela tändplattan med eller mot svänghjulets rotationsriktning. Den svarta kabeln går mycket riktigt upp till tändningslås/dödarknapp och genom att koppla ur den tillfälligt kan man utesluta att det är något fel i mopedens elsystem.

Men sedan finns det fler orsaker till utebliven gnista. Tändstiftet, kondensatorn eller tändspolen kan vara defekt och behöva bytas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen