Fråga: Hej Jim! Jag har köpt en Puch M 125 från 1970. Har ett problem som du kanske kan hjälpa mig med. Jag får allt att fungera utom tutan. Min fråga är: Vad är den grå sladden till för i tändningslåset? Den leder upp till ljusomkopplaren. Är det strömförsörjningen till tutan och samtidigt den sladd som skall kopplas till ”dödaren”? Jag kan inte få tag i någon original ljusomkopplare till denna mc så jag måste hitta någon annan. Vilken rekommenderar du?
Kjell Nilsson
Svar: På många tvåtaktsmotorer brukar man lägga konstant ström på tutan och sedan jordar man tutans andra anslutning när man trycker på tutknappen så att man får en sluten störmkrests. Därför är många omkopplare konstruerade så att man jordar tutans anslutning när man trycker in tutknappen.
På din Puch verkar det vara tvärtom – att tutan är konstant jordad och får endast ström när man trycker på tutknappen. Den nedre bruna kabeln från tutan i schemat går ju till en jordanslutning i strålkastaren via tändningslåset. Den övre bruna kabeln från tutan går direkt upp till omkopplaren på styret och är även hopkopplad med tändspolen, och då gissar jag att tutknappen (originalet) är jordad när man inte rör den. När man tutar så bryter knappen sin kontakt med jord och då går tändspolens ström omvägen genom tutan istället för att jordas i omkopplaren.
Problemet med tändningslås är att man ofta måste mäta med en summer eller provlampa för att se vilka anslutningar som kopplas ihop/bryts med andra när man vrider på nyckeln. Därför kan jag inte ge ett rakt svar på hur du ska göra. Eller vad den grå kabeln har för uppgift.
Om du bara hittar en omkopplare som jordar tutanslutningen kan du göra som det vanligtvis är på andra tvåhjulingar. Då drar du tutans ena kabel ihop med den gula så att tutan får ström hela tiden (från ljusspolen). Detta gör man då vid kopplingsplinten vid motorn så att tutan alltid fungerar oavsett hur tändningslåset är vridet. Tutans andra kabel ansluter man då till tutanslutningen på omkopplaren. På bilden längst ner syns hur kablarna ska kopplas in på en traditionell omkopplare av mopedtyp. Den grå kabeln (och gröna) kan du strunta i då de går direkt till sina destinationer på din motorcykel. Den bruna kabeln från tändspolen måste vara jordad – annars blir det ingen gnista
Jim Lundberg


Brun = till tuta
Gul/svart = till helljus (lampan)
Grå = Till baklampa (inte på din Puch)
Vit = till halvljus (lampan)
Svart = till brytarkontakter (dödarknapp)
Gul = till ljusspole




