Nyrenoverad Puch V3 motor som låter illa

Fråga: Hej! Jag har kört ungefär 60 mil efter en motorrenovering som ett seriöst företag som grejar med sådant renoverat. Tyvärr bad jag dem sätta på trimcylinder så då gäller inte garanti eller liknande. Men nu till problemet. Jag har en V3-motor som nu låter mer och mer i lagret när man håller in kopplingshandtaget känns det som. Samt lite vad jag anser som lagerknack ibland vid tomgång. När man kör hörs inget oljud. Den låter mycket bra och går mycket bra förutom när man ska växla och håller in kopplingshandtaget. Jag vet att det är lagret vid dragbulten som börjar bli sämre. Han har bytt alla lager till de dyrare SKF/NSK lagren. Vev, packningar och cylinder var dåliga innan renovering.

Men va fasen – när den var orenoverad (sedan 1971) hördes inget lager oljud vid frikoppling eller lagerknack. Jag har ändå inte riktigt kört och varvat ut moppen max ännu. Jag har kört mycket lugnt i 60 mil trots trim. Vart kan oljuden komma ifrån? Vilka lager. Är knacket från vevlagren? Tror ni att de räcker byta lagret vid dragbulten och vänta ett tag eftersom min ekonomi är dålig nu. Har hört att en Alabama med lageroljud gick en jäkla massa mil med oljud innan den såldes. Och vad ska man köpa för lager som är bra?

Karl

 

Svar: Det låter som en märklig motorrenovering om det uppstår oljud redan efter 60 mil. En mopedmotor ska gå både 5000 – 10 000 mil om den bara får service och inte körs allt för tokigt. Om renoveringsföretaget bytte lagret till dragbulten så måste det varit usel kvalitet på dessa delar (det förekommer usla dragbultar på marknaden som är tillverkade i låglöneländer). Att inte lämna garanti vid trimning är ett sätt att friskriva sig från ansvar, men dragbulten belastas knappast mer bara för att motorn är trimmad – det enda som skiljer är att varvtalet är något högre mot original.

Var knacket kommer ifrån är svårt att säga utan att ha lyssnat på motorn. Typiskt för slitna vevlager är ett smattrande ljud på höga varvtal som ökar i ljudstyrka om man samtidigt belastar motorn. Men om det är vevlagret som väsnas efter 60 mil så är motorn extremt dåligt renoverad. Kolla så att muttern till svänghjulet är ordentligt dragen. Den ska dras med 3,5 Kgm (ca 35 Nm). Se till att fläktens fyra skruvar är dragna.

En sliten kopplingskorg (slitna delar byts vid en renovering) kan ge ett knackande ljud på tomgång. Kolla så att korgen och lamellerna inte har djupa hack där delarna möts. Jag skulle gå tillbaka till företaget som gjorde denna renovering och be dem fixa till det som inte är bra. Lagerfabrikaten du valt ska vara bra och dessa lager ska inte ställa till med problem på många tusen mil.

Jim Lundberg

Nyrenoverad Puch V3 motor som låter illa
Kopplingskorgen (och lamellerna) kan med tiden få djupa hack. Fast det tar lång tid och din motor var ju tyst innan denna renovering.

Rulla till toppen